Nyheter

Fastighetsägare: Så kan du minska energianvändningen – Mestro vd:n spår smartare tjänster för fastighetsägare

Energi och elpriser har under de senaste vintrarna varit hett rubrikstoff. Ett företag som aktivt jobbar med att sänka fastighetsägares energiräkningar är Mestro. Genom att analysera data skapas en automatiserad energiuppföljning som tydligt visar på eventuella energibovar.

– Vi får tillgång till liksom grundläggande fastighetsdata om fastigheten, sedan kopplar vi upp fastigheten i vår plattform och börjar hämta data från den utrustning som finns tillgänglig – de mätarna och de sensorer som idag innehåller energidata, och sedan analyserar vi det, förklarar Kristin Berg, vd på Mestro, i Digitala influencer-podden.

Vintern 2022 blev något av ett uppvaknande för många. Elkrisen slog till mot Sverige och helt plötsligt fördubblades och tripplades elräkningar, det talades om underskott och energifrågan blev på allvar ett politiskt slagträ. Proptechbolaget Mestro märker av att krisen ändrat tankesättet hos många fastighetsägare.

– Det såg vi ju 2022 när elpriserna gick upp – då fick fastighetsägarna en reality check. Vi kan inte använda el så som vi har gjort idag, alla behöver använda elen mer effektivt framöver, för det är inte en outtömlig källa och vi behöver följa upp, förstå hur vi använder den och använda den smartare.

Det är där Mestro, med sin datadrivna energiuppföljning, kommer in i bilden, säger Kristin Berg. Den typiska kunden är allt ifrån stora kommunala fastighetsbolag till mindre ägare och förvaltare. Poängen med tjänsten är att alla ska kunna tjäna på den.

– Man inser att data – att börja mäta och ta datadrivna beslut – är någonting som man verkligen, verkligen måste göra för att fortsätta ligga i framkant och vara attraktiv som arbetsgivare och uthyrare.

Tjänsten har under de senaste åren utvecklats och blivit än mer sofistikerad, dels tack vare AI.

– Vi har ju jobbat med machine learning i många år för att kunna identifiera mönster och fylla i luckor i datainhämtning, men nu har vi byggt och lanserat ett internt kunskapsverktyg bland annat och vi försöker verkligen anamma det i många olika aspekter för att bli bättre och lära oss mer.

Digitala influencer-podden kommer ut på torsdagar och finns där poddar finns.

Foto: David Rischow