Nyheter

Rivstart för AcadeMedias yrkeslärarkampanj

Fyra dygn har gått sedan startskottet för AcadeMedias yrkeslärarkampanj – och gensvaret har inte låtit vänta på sig.

– Vi har haft tusentals besök på vår nya sajt och fått in mer än 100 intresseanmälningar från yrkesverksamma som blivit nyfikna på yrkeslärarrollen. Intresset är helt klart stort, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör på AcadeMedia. 

På den nya yrkeslärar-sajten kan intresserade lära sig mer om hur man går till väga för att omskola sig till yrkeslärare och ta del av berättelser om vad nuvarande yrkeslärare tycker om sina jobb.

Man kan också skicka in en intresseanmälan och ange att man vill komma i kontakt med en studie-och yrkesvägledare.

– Alla som vill komma i kontakt med oss erbjuds ett samtal och vi märker att behovet av vägledning är mycket stort. Tillsammans tittar vi på vad det innebär att vara yrkeslärare, vad som krävs när det kommer till behörigheter och hur vägen dit kan se ut, säger Evelin Löfvendahl, verksamhetschef för AcadeMedia vägledning.  

– Längre fram i processen kan vi också erbjuda mer praktiskt stöd som till exempel hjälp med att utforma ett bra CV. Vi är lyhörda och flexibla och försöker att ge alla som kontaktar oss det stöd de behöver för att komma vidare, säger hon. 

De som skickar in intresseanmälningar kommer från olika branscher. De arbetar inom vården, byggbranschen som VVS:are, elektriker och annat.

– Det är i många fall bristyrken där det behöver utbildas fler i framtiden. För att lyckas med det måste vi och andra utbildningsanordnare ”låna” kompetens från dessa branscher, för att kunna ge mångfalt tillbaka. Det är ett stort pussel att lösa bristen på yrkesutbildade i Sverige, avslutar Paula Hammerskog.