Nyheter

AcadeMedia lanserar nationell yrkeslärarkampanj

Nu lanserar AcadeMedia en nationell kampanj för att få fler yrkesverksamma att omskola sig till yrkeslärare. Många branscher har redan idag svårt att rekrytera rätt kompetens och för att bristen på yrkesutbildade inte ska förvärras ytterligare i framtiden behövs fler yrkeslärare.

– Målet med vår kampanj är att så ett frö hos människor som idag jobbar som elektriker, VVS:are, mekaniker, undersköterskor och inom en mängd andra yrken, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör och ansvarig för kampanjen.

– Vi tror att det finns många därute som inte ens känner till att deras erfarenhet och kunskap är hett efterfrågad av både gymnasieskolor och vuxenutbildningar. Det vill vi sprida, säger hon.

AcadeMedia är landets största yrkesutbildade och många verksamheter upplever att det kan vara svårt att hitta yrkeslärare till de ämnen som behövs. Enligt SCB har 9 av 10 arbetsgivare i Sverige svårt att rekrytera yrkeslärare och yrkeslärare finns med på Arbetsförmedlingens topplista över bristyrken.

– Det är en jätteutmaning som behöver lösas. Många gör stora insatser för att få fler att välja yrkesutbildningar, och det är bra, men vi behöver jobba lika hårt för att fler ska bli yrkeslärare. Yrkeslärare gör ovärderliga insatser för sina branscher och vi vet att många som börjat undervisa är väldigt nöjda med sitt val, fortsätter Paula Hammerskog.

– Kampanjen ska ses som en av flera pusselbitar, ett första steg för att skapa ökad medvetenhet. Vi kommer också att ha studie- och yrkesvägledare som kan ge individuell vägledning till alla som är intresserade av att sadla om till yrkeslärare, säger hon.

Kampanjen kommer att rulla i sociala medier och kompletteras med annonser och en informationssida om hur man kan bli yrkeslärare. De som medverkar i kampanjfilmerna är främst elever och lärare från Praktiska Gymnasiet.

– Vi hoppas naturligtvis att kampanjen ska leda till att fler uppmärksammar yrkeslärare och att fler yrkesverksamma ser det som en möjlig karriärväg. Om vi kan bidra till att skapa nyfikenhet och intresse har vi nått en bit på vägen, avslutar Paula Hammerskog.