Nyheter

VELUX utser Executive Vice President för global marknadsföring

Velux Gruppen utser Aliëtte van der Wal – van Dijk till ny Executive Vice President för VELUX Global Marketing från och med den 1 december 2023. Som chef för global marknadsföring kommer Aliëtte att ansluta till VELUX ledningsgrupp.

Aliëtte har mer än 25 års erfarenhet av lokala och globala företagsledarroller. Hon har även lång erfarenhet inom marknadsföring och varumärkeshantering från ledande internationella företag som Philips och Procter & Gamble i Europa och USA. Senast har Aliëtte lett satsningen Consumer Health Business Development som Senior Vice President på Philips där hon ansvarade för positioneringen.

– Jag är verkligen glad över att börja jobba inom VELUX Gruppen. Företagets vilja att bidra positivt till människors hälsa och miljö, samt företagets värderingar, tilltalar mig mycket. VELUX är ett otroligt starkt och positivt varumärke och jag är glad över att få möjligheten att hjälpa till att ytterligare utveckla och stärka varumärkets värde och affärer i framtiden, säger Aliëtte van der Wal – van Dijk.

– Vi är glada över att få välkomna Aliëtte till VELUX. Aliëtte kommer med omfattande affärs- och marknadsföringserfarenhet från stora internationella varumärken, där hon har arbetat med marknadsdynamik, B2B och mot konsument. Där har också marknadsföring spelat en avgörande roll för att skapa framgång. Vi ser fram emot att Aliëtte tillämpar sin stora strategiska och taktiska expertis inom VELUX för att utveckla vårt varumärke ytterligare och stödja företagets tillväxt, säger Lars Petersson, VD för VELUX Gruppen.

Aliëtte kommer att vara positionerad i Nederländerna. Aliëtte tar över efter Keith Riddle som har haft rollen som tillfällig Executive Vice President för global marknadsföring sedan maj i år. Keith Riddle går i pension och flyttar tillbaka till Skottland efter en imponerande karriär och nästan 20 år på VELUX

– Keith har uppnått fantastiska resultat i sin karriär på VELUX. Han har varit avgörande i utvecklingen och expandering av försäljnings- och marknadsföringsorganisationen, som var byggd på nationella säljbolag, till att bli en global verksamhet. Samtidigt har han behållit en lokal närvaro, särskilt – i den dagliga kundinteraktionen. Vi kommer sakna honom som den fantastiska kollega han varit, avslutar Lars Petersson.