Ett år har gått sedan Heikki Haasmaa axlade rollen som verkställande direktör för samhällsbyggnadsföretaget Sitowise. Samtidigt har bolaget avslutat sitt första hela år som noterat bolag. Heikki Haasmaa kommer tidigare från KONE där han arbetade i cirka 20 år i flera ledande befattningar.
Hösten 2021 rekryterades Jonas Larsson, senast affärsområdeschef för AFRY:s affärsområde Connected Products, för att leda Sitowises svenska verksamhet. Jonas Larsson har över 20 års erfarenhet från teknisk konsultation med flertalet chefs- och exekutiva roller på AFRY inom industri, R&D, IT och samhällsbyggnad, varav några i koncernledning. Han ser möjligheter för Sitowise i Sverige som kan konkurrera med de mest väletablerade aktörerna på den svenska marknaden.
Heikki Haasmaa ser goda möjligheter för Sitowises internationalisering och företagets utveckling visar på stor tillväxtpotential. Något som ligger i linje med ett av bolagets fokusområden i nya strategin: att öka tillväxten i Sverige.
Turbulensen inom byggsektorn är ett faktum och det finns ett enormt behov av förändringar. Under Haasmaas ledning står Sitowise redo att utmana både förändringarna i, och utvecklingen av, branschen.
Sedan noteringen i mars 2021 har Sitowise stärkt sin position som en av de ledande leverantörerna av teknisk konsultexpertis och digitala tjänster inom samhällsbyggnad i Finland. Heikki Haasmaa främjar innovationskulturen inom bolaget och ser till att den blir en viktig del av Sitowises verksamhet.
Under de senaste åren har Sitowise Finland varit involverad i flertalet omfattande och viktiga byggprojekt med stora krav på kompetens, vunnit projekttävlingar och märkbart utökat sin expertpool i Sverige.
Heikki Haasmaa är en ung ledare, och Sitowise ett ungt, börsnoterat företag:
Ur det perspektivet finns en intressant story i att Haasmaa tar med sig innovationskulturen och internationaliseringen från KONE till Sitowises verksamhet. Och samtidigt finns vinkeln att en nordisk nykomling i Sverige utmanar de etablerade stora svenskfödda aktörerna inom branschen.
Den svenska marknaden är intressant även utifrån de existerande behoven att kombinera olika tekniska discipliner samt att bryta barriärer mellan branschsegment för att åstadkomma den omställning som idag är nödvändig. Det är något som många företag talar om, men som fortfarande går alldeles för långsamt. Här finns ett tydligt uppdrag för Sitowise som vill utmana branschen genom att våga göra annorlunda.
Det finns även utrymme för Sitowise att ta större ansvar för effektiviteten i byggprojekten, genom till exempel smartare resurssättning och bättre integration av data och dokumentation.