Efterfrågan på solcellsanslutningar har slagit alla rekord det senaste året. Det har skapat långa köer och väntetider när mellan 100 och 200 ansökningar om dagen ska hanteras.
Nu ska köerna bort.
– I vintras hade vi väntetider på mellan sex och åtta veckor. Med vår nya digitala process ger vi besked inom några minuter, säger Thomas Pettersson, produktansvarig på E.ON Energidistribution.
Den nya automatiseringslösningen gäller för merparten av de ärenden E.ON hanterar, det vill säga anslutning av solcellsanläggningar på befintliga anslutningar, med en säkring om maximalt 63 Ampere och där man inte gör några andra förändringar i samband med installationen.
– I stället för flera veckors väntetid, ska merparten av alla solcellsärenden granskas, hanteras och bekräftas inom några få minuter efter att kunden signerat den digitala svarsblanketten, förutsatt att datorberäkningen ger ett godkänt resultat, säger Thomas Pettersson.
Den automatiserade processen beräknar vilken effekt en anslutning av en ny solcellsanläggning får på elnätet och kontrollerar att det efterlever gällande regler och krav. Enligt E.ONs beräkningar ska mellan 70 och 80 procent av alla ärenden att hanteras fullt automatiskt, medan de resterande föranmälningarna går vidare till djupare manuell analys och utredning, då beräkningen inte gått att genomföra eller gett avvikande resultat. Det stora flertalet av dessa kommer efter manuell kontroll sannolikt också att få klartecken till direkt anslutning utan nätåtgärd.
– För närvarande är det mellan 3 och 5 procent av ärendena som kräver att vi förstärker elnätet innan en anslutning kan ske. För dessa ärenden är handläggningstiderna längre eftersom det kräver utredning av åtgärdsbehov, tillstånd och planering innan kunden kan få besked om hur lång tid nätförstärkningen kommer att ta. Dock erbjuder vi i största möjliga mån kunderna nollinmatning, det vill säga möjlighet att producera solel för eget behov men utan möjlighet att exportera ut på elnätet, fram tills nätförstärkningen är gjord, säger Thomas Pettersson.
E.ONs fokus ligger nu på att ytterligare öka andelen automatiskt hanterade ärenden, samt på att korta handläggningstiden på övriga ärenden.
Automatiseringslösningen är utvecklad i samarbete med Digpro Solutions, som kombinerat detaljerad information om den anslutna infrastrukturen med geografisk information, samt till E.ONs processer för affärsstöd. Avsikten är att också andra nätbolag framledes ska kunna ta del av funktionen.
Anslutningstakten av solel är dubbelt så hög som för ett år sedan och fyra gånger så hög som för två år sedan.. Idag finns det över 50 000 anslutna solelsanläggningar i E.ONs elnät i Sverige.
Foto: Solarimo