ByggPartner är ett byggföretag med basen i Dalarna. Sedan starten i början av nittiotalet har man haft som mål att vara det bästa valet för kunder som bygger och renoverar samhällsfastigheter, bostäder och kontor i Mellansverige.
ByggPartners snabba tillväxt ställer även stora krav på företagets supportprocesser. Här är ett flexibelt och modernt affärssystem en viktig kugge. Därför har man nu ingått ett avtal om att implementera affärssystemet Unit4 ERP, med tillhörande moduler för byggverksamheter samt Human Capital Management (HCM).
ByggPartners tidigare affärssystem implementerades för tio år sedan. Användarna upplevde bland annat prestandaproblem samt problem med integrationen mellan olika system. Systemets utformning innebar även en långsam implementeringstakt av nya processer och effektivare arbetssätt.
– Som ett växande företag i byggbranschen är det så klart allvarligt när behoven av ny funktionalitet och effektivisering av supportprocesser inte kan tillgodoses på grund av gammal programvara. Vi såg här en möjlighet att modernisera ByggPartners programvara samtidigt som vi kunde ge stöd åt företaget på deras tillväxtresa, säger Mats van Halteren som är Sales Executive på Unit4.
En viktig del av ByggPartners kravspecifikation var möjligheten att hitta en partner som kunde erbjuda en molnlösning eller en hybrid molnlösning. Att köpa ett modernt affärssystem som en SaaS-tjänst istället för att sitta kvar i en äldre teknisk lösning är vägen framåt. Inte minst när det kommer till företag inom byggbranschen, menar Mats van Halteren.
– Vi har ett starkt molnerbjudande kombinerat med ett bra affärsvärde för byggbranschen. Vi ser mycket fram emot att nu få möjlighet att arbeta tillsammans med ByggPartner och se till att de får ut mesta möjliga av våra molnlösningar.
Några av fördelarna med molntjänster är att de erbjuder flexibla och anpassningsbara lösningar för stora som små företag.
– Det frigör även tid och resurser för företag likt ByggPartner vilket innebär att man kan fokusera på sina kärnverksamheter. Molnlösningar är dessutom oftast mer kostnadseffektiva och kan erbjuda ett mervärde, genom att tillhandahålla smidiga verktyg på en och samma plattform. Detta innebär att organisationen kan få tillgång till en rad olika IT-tjänster och verktyg, utan att behöva investera i och underhålla flera olika system, berättar Mats van Halteren.
Byggpartner är nu i startgroparna för att implementera plattformen i företaget.
– Implementationen av programvaran startar under sommaren 2023 och beräknas pågå under de nästföljande nio månaderna. Vi ser fram emot att ha driften i molnet vilket innebär att vi kan koncentrera oss på affärsutveckling, digitalisering och effektivisering, säger Fredrik Sand, CFO på ByggPartner Dalarna AB.