Nyheter

Team Workwear satsar på nätet tillsammans med medlemsbutikerna

Vikten av en stark digital närvaro och en ökande efterfrågan på digitala tjänster ligger bakom att frivilligkedjan Team Workwear och dess medlemsbutiker nu gör en gemensam satsning på nätet och e-handel.

Kedjan har tagit fram en ny e-handelslösning anpassad för medlemsbutikerna.

Vi är väldigt spända på att äntligen få sjösätta denna satsning som vi jobbat hårt med under det senaste året. Det här är ett stort steg som vi nu tar för att med kraft och långsiktighet stärka våra medlemmars och kedjans digitala närvaro. Den gamla sägningen ”syns man inte så finns man inte” skulle idag minst sagt kunna ändras med tillägget ”syns man inte på nätet så finns man inte, säger Johan Östling, marknadsansvarig på Team Workwear.

Kombinationen av fysiska butiker och en tydlig position på nätet ses som en viktig del i strategin. Anledningarna är flera men mycket handlar det om de många möjligheterna som finns för att via digitala kanaler nå ut till nya kunder samt för att kunna öka servicen både till nya och befintliga kunder.

– Vi anser att kombinationen av de två kanalerna är viktig för våra medlemsbutiker. Att de på ett givande sätt ska kunna möta sina kunder även på nätet för att där ge dem en bra bild av sin verksamhet och erbjudande är såklart superviktigt. Nya kunder kan nu enklare upptäcka våra medlemsbutikers sortiment, service och tjänster. Detta skapar också mervärde för slutkunderna då kanalerna kompletterar varandra – hitta nya produkter online för att sedan hämta upp varorna i butik där vi kan leverera ytterligare service, säger Johan Östling.

En e-handelslösning för medlemsbutikerna med support från kedjan

Bakgrunden till satsningen grundar sig också mycket i medlemsbutikernas ambitioner och önskan om att stärka sin digitala närvaro men att de egna interna resurserna då inneburit flera begränsningar.

– Många av våra medlemmar har av förståeliga skäl fullt upp med att driva sin butik – så att lägga på hela driften av en e-handel går såklart sällan ihop. Vi har därav tillsammans med våra medlemmar tagit fram en lösning som gör att vi centralt ifrån – smidigt och resurseffektivt – kan stötta och hjälpa våra medlemmar med bland annat innehåll och uppdateringar för deras respektive sajter, säger Johan Östling.

Först ut i denna satsning är Backmarks, SBS Reklam och Stenungsunds Industrisand och fler medlemmar väntar inom kort.

Höga krav på användarvänlighet och flexibilitet

Redan under förstudien till projektet blev det tydligt att behoven och arbetssätten skilde sig mycket åt mellan medlemmarna inom kedjan. Det skulle krävas en anpassningsbar och flexibel e-handelsplattform med möjlighet för många olika integrationer och skräddarsydda lösningar. Kedjan hade även höga krav på användargränssnittet och att plattformen skulle motsvara alla de förväntningar som kunder idag har på en modern e-handelssajt.

Valet föll på Ashop – en robust och pålitlig plattform för alla former av e-handel, även inom B2B. Ashop är sedan tidigare en partner för etablerade aktörer såsom e-handelsstjärnan Grillkung och fackhandelskedjan Euronics.

– Det stora utbudet av funktionalitet och tillvalsappar säkrar att lösningen även passar oss imorgon. Vilket ger oss förutsättningar att växa och utvecklas i en ständigt föränderlig digital marknad, säger Johan Östling

Backmarks, SBS Reklam och Stenungsunds Industrisands rykande färska e-handelssajter hittar ni här:

Teamworkwear.backmarks.com

Teamworkwear.industrisand.se

Teamworkwear.sbsreklam.se

Foto: Photo Mix