Nyheter

Högst betyg av kunderna efter inflyttning

Vid årets mätning av kundnöjdhet som utförs av Prognoscentret kammade Peab Bostad hem högsta betyg inom kundnöjdhet två år efter inflyttning, det man i branschen kallar Garantifasen. Undersökningen visar också att Peab Bostad ligger långt över branschsnittet inom kvalitetsfaktorn Pålitlighet.

Prognoscentret gör årligen undersökningar på hur Sveriges bostadsköpare betygsätter bostadsutvecklarna inom olika kategorier under både Inflyttningsfasen och Garantifasen. Årets mätning visar att Peab Bostad får högst betyg av kunderna två efter inflyttning. Betyget ligger även i topp inom kvalitetsfaktorerna Bostaden, Miljöanpassning och Prisvärdhet under garantifasen. Ett löpande arbete med ökat kundfokus och en strategisk hantering av feedback från kunderna är en av många framgångsfaktorer.

– Vi har utvecklat bostäder i över 60 år och jag ser detta resultat som ett kvitto på att våra kunder känner sig trygga när de väljer att köpa en bostad av oss. De uppskattar att vi har en god planering, håller vad vi lovar och att vi tar ansvar från första kontakt och även efter inflyttningen, dvs under garantifasen. Att 72 procent av våra bostadsprojekt dessutom har ett högre NKI än branschsnittet, gör mig också riktigt stolt säger Michael Mati, nordisk försäljningschef Peab Projektutveckling.

Peab Bostad har gått starkt framåt de senaste åren. Årets resultat landade på ett NKI 5 poäng över branschsnittet i kategorin garantifasen. Förra året blev det dubbla pallplatser med högsta betyg inom kategorierna Nöjdast kunder i fasen inflyttning samt Årets projekt. Även år 2020 blev det vinst med en topp tre placering i kategorin Nöjdast kunder samt vinst i Årets projekt med hela 91 av 100 i betyg. Framtagandet av olika hållbarhetsaspekter som under det senaste året tydliggjorts för bostadskunderna genom begreppet ”Lätt att leva hållbart” är också en viktig del i arbetet mot en ökad kundnöjdhet.