Nyheter

Världens första fullskaliga fartygstunnel

LINK och Multiconsult har tagit fram designmanualen för norska Kustverket. Den ska säkerställa goda landskapsarkitektoniska kvaliteter, arkitektoniska kvaliteter och generellt säkerställa en god formkänsla i utvecklingen av Stads fartygstunnel i västra Norge.  Syftet är att bidra till en positiv platsutveckling som bevarar och förstärker platsens karaktär.

Stads fartygstunnel är världens första fullskaliga fartygstunnel och ska säkerställa en säkrare segling förbi Stad, den mest väderexponerade och farligaste havssträckan längs den norska kusten. Tunneln är ca. 2 km lång, 50 meter hög och har en bredd på 36 meter.

En omfattande studie ligger till grund för att utveckla fartygstunnelns designmanual. Designmanualen ska säkerställa goda landskapsarkitektoniska kvaliteter, arkitektoniska kvaliteter och generellt säkerställa en god formkänsla när lösningar väljs. Syftet är att bidra till en positiv lokal utveckling som bevarar och förstärker platsens karaktär.

Strategiska arkitektoniska drag förankrade i designmanualen ger vägledning för både planerings-, ingenjörs- och driftsfasen. I områdesplanen hänvisas till projekteringsmanualen, särskilt i samband med framtida kommersiell utveckling i utfyllnadsområdena. Utveckling i faser är en central del av projektets förutsättningar för en god och förutsägbar utveckling. Gradvis utveckling av marken vid tunnelöppningarna gör att allt inte behöver byggas när tunneln är klar.

Strategiska riktlinjer inkluderar riktlinjer och principer för design och estetik vid utformningen av portalöppningarna till Stads skeppstunnel och omgivande områden:

Övergripande riktlinjer för anläggningen som helhet.

Konkreta åtgärder för att skapa byggnads- och landskapsarkitektur som underlättar näringslivsutveckling, turism och lokalbefolkningens nyttjande av området.

Konkreta åtgärder för att bevara biologisk mångfald över och under vatten

Designmanualen för fartygstunneln ingår som en del av arbetet med regelplanen för hela fartygstunneln. Regleringsplanen behandlar fartygstunneln med omnejd och är nu för politisk behandling i Stads kommun.

– Stads fartygstunnel är i en speciell klass när det gäller nationell och internationell infrastruktur, och med ett drag så kontroversiellt att världen för alltid kommer att se till Stad som en referens när fler sådana fartygstunnlar sannolikt kommer att byggas i framtiden. LINK Arkitektur och Multiconsult har tillsammans med lokalsamhället, Stads kommun och Kustverket skapat ett nytt landmärke, som ska bli ett helt unikt besöksmål, där landskapsarkitekturen binder ihop Stadlandet och tunnelområdena med arkitekternas landskapsintegrerade. form. Det är i linje med norsk kvalitet och sparsamhet. Det är rationellt och estetiskt vackert i sin sammanhängande form, säger Håkon Iversen, chef för LINK Bergen.

Nyckeltal:

Seglingshöjd: 33 meter

Tvärsnittsarea: 1661 m2

Volymuttag fast berg: Ca. 3 miljoner kubikmeter.

Motsvarar cirka 5,4 miljoner kubikmeter sprängt berg

Beräknad kostnadsram: Ca. 2,8 miljarder NOK (exkl. moms)

Beräknad byggtid: Ca. 5 år

Fakta:

Stad (Statt eller Stadlandet) är en halvö i Stads kommun i Vestland fylke i västra Norge. Största samhälle är Leikanger. Det finns ingen skärgård utanför halvön och fartyg som följer kusten måste gå ut på öppet hav här (Stadhavet), vilket i alla tider varit en fara för sjöfarten. Stad anses utgöra brytpunkten mellan Norska havet i norr och Nordsjön i söder, samt traditionellt gränsen mellan södra och mellersta Norge.[1]