Nyheter

Bygg- och anläggningsbranschen: fler tycker att chefen är dålig än i andra branscher

En ny branschjämförelse från Brilliant Future visar vilka branscher som har de sämsta, minst stöttande och mest respektlösa cheferna – enligt medarbetarna själva.

Kartläggningen är baserad på kvantitativ data från över 200 000 svar från medarbetarundersökningar och visar bland annat att bygg- och anläggningsbranschen ligger sämre till än andra branscher. Nu är det konstaterat vilka branscher som har de drygaste cheferna.

En stor kartläggning från Brilliant Future visar bland annat att 1 av 5 medarbetare, 21 procent, i bygg- och anläggningsbranschen inte tycker att chefen leder arbetsgruppen på ett bra sätt, vilket är sämre än genomsnittet för alla branscher.

– Gemensamt för de branscher som ligger sämst till är att det består av branscher med fysiskt krävande arbeten, där chefen inte alltid är närvarande eller tillgänglig. En gemensam nämnare för de branscher som ligger bäst till är tvärt om, att de branscherna består av tjänstemän utan fysiskt krävande arbete i lika stor utsträckning, där chefen kanske oftare är lättare att nå i det dagliga arbetet. För att komma åt problemet behöver chefer och ledare agera för att vara mer närvarande och ge mer stöd till medarbetarna, säger Sofie Johansson, expert inom medarbetarundersökningar på Brilliant Future.

Kartläggningen visar även att andelen medarbetare som saknar stöd från chefen när de behöver det i branschen är 13 procent, vilket däremot är bättre jämfört med snittet för alla branscher. 10 procent anger även att de saknar respekt från chefen, vilket är i linje med det genomsnittliga värdet för övriga branscher.

– Att så fundamentala delar som stöd och respekt från chefen saknas är riktigt illa, och det här visar hur viktigt det är att kontinuerligt undersöka medarbetarupplevelsen och synen på ledarskapet. Det gör det möjligt att kartlägga vad företaget redan gör bra och vad som måste förbättras. Genom att agera utifrån datadrivna insikter kan man med större säkerhet fatta beslut som stärker affären. Vår data visar gång på gång att ett högt medarbetarengagemang och ett starkt ledarskap är de viktigaste faktorerna för att skapa lojala kunder och lönsamhet, säger Sofie Johansson.