Nyheter

Gylle Skola – bedriver undervisning på en byggarbetsplats

Text: Mikael Hedlund

Ett arbete som kräver noggrann planering och tydlig kommunikation är moderniseringen av Gylle Skola i Borlänge. Samtidigt som skolan byggs om pågår undervisning.

Grundskolan, Gylle Skola i Borlänge kommun, byggdes på 1960 – talet och är en av de största i Dalarna för elever från första- till nionde klass. Lokalerna i de gamla byggnaderna är inte ändamålsenliga enligt dagens krav på utbildningslokaler och nu moderniseras skolan. Byggnadsarbetet sker stegvis och vissa av de nya lokalerna är inflyttningsbara redan vid höstlovet vecka 44. 

– Projektet är indelat i tre etapper, varav etapp ett färdigställs i december. Projektet i sin helhet färdigställs sommaren 2027. Byggnad fem är den enda byggnad som inte rivs. Den byggnaden renoveras och moderniseras, säger projektledare, Tomas Rosenquist, Kommunfastigheter.

Utformningen har skolans personal fått tycka till om. 

– Vi har kontinuerligt fått förslag presenterat för oss som vi har kunnat diskutera, godkänna eller “dissa”. Framför allt är det interiören vi varit delaktiga i säger Anna Lofors, biträdande rektor på Gylle Skola.

Bildningssektorn i Borlänge kommun har också haft en utvecklare med i processen under hela byggprojektet.

– Fokus har legat på att få en träkänsla både ut- och invändigt. Färgsättningen har haft stor betydelse då varje byggnad har en egen identitetsfärg, säger Tomas Rosenquist.

Samtidigt som sista handen läggs vid att färdigställa lokalerna för eleverna i årskurs 4-6, elevhälsan och olika studios, ska också en idrottshall moderniseras. Besiktningsarbeten för interiör och exteriör säkerställer att allt har rätt kvalitet och funktion. 

Vilka förbättringar ser då skolan som viktigast?

– I princip allt, en förändrad värld kräver en förändrad skola, till exempel hur olika typer av klassrum och andra lärytor är designade för att skapa ett kreativt och funktionellt lärklimat och fritidsvistelse med trygghet och studiero för lärare, elever och övrig personal, säger Anna Lofors.

Tekniska lösningar som idag är standard i skolan fanns överhuvudtaget inte när den gamla skolan byggdes. Även matsalar, idrottsomklädningsrum, slöjdsalar med mera blir helt nya och anpassas efter de behov som finns. Under tiden arbete utförs går eleverna kvar i skolan, något som kräver planering och logistiksinne. 

– Vi har- och kommer att bedriva undervisning i evakueringslokaler under ett antal år. Just nu går årskurs F-4 och fritidshemmet i evakueringslokalerna och årskurs 5-6 i gamla skolan. Vecka 44 flyttar årskurs 4-6 in i sitt nya hus och ny matsal och ny idrottshall tas i bruk i januari 2023. Då börjar etapp två av nybyggnationen vilket är skolbyggnaden för årskurs F-3 och fritids. Samtidigt som det sker påbörjas rivning av vissa delar av gamla skolan och vi får också flytta på till exempel administrativ personal från årskurs 7-9. Så vi slussar och flyttar runt elever och personal under en period, fortsätter Anna Lofors.

Tydlig kommunikation mellan byggnadsarbete och skola är en förutsättning för att allt detta ska fungera. 

– Samordning mellan projekt, verksamhet och grannar, är en förutsättning för att klara av ett sådant komplext projekt. Stort fokus läggs på trygghet och säkerhetsplanering med verksamheten, tillägger Tomas Rosenquist. 

– Det blir en hel del tillfälliga lösningar som behöver ändras över tid. Men vi har gott samarbete med byggentreprenören och Kommunfastigheter. Därtill ska vi inte glömma tålmodiga elever och personal, avslutar Anna Lofors.

FAKTA:

Byggherre: Borlänge kommun

Totalentreprenör: Skanska 

Tidplan: November 2020-December 2026

Arkitekt: White Arkitekter

Kostnad: 550 Mkr