Nyheter

Dana Lim intar fogbandsmarknaden med två nya experter

Nu tar Dana Lim, Nordens ledande leverantör av lim, spackel och fogmassa, stora kliv in på den svenska marknaden för fogband. Detta genom att anställa Jonas Frederiksen och Peter Andersson, som under många år har arbetat med och ansvarat över den största delen av försäljningen av fogband i Sverige. Nu tar de sin kunskap vidare till Dana Lim.

Dana Lim har sedan 1929 varit en av Nordens mest innovativa leverantörer av lim, spackel och fogmassa. Nu har de lyssnat på marknadens behov och anställer därför Jonas Frederiksen och Peter Andersson som säljare med ansvar för Dana Lims försäljning av fogband till kunder i Sverige.

– I branschen finns det inte samma naturliga efterfrågan på fogband som det gör för andra lösningar, utan det är något som har byggts upp i Sverige med stor hjälp av Jonas och Peter. Det finns så klart mycket kvar att jobba på men vi märker att fler och fler hoppar på tåget och därför väljer vi att rekrytera experter som kan hjälpa oss att växa även på den här marknaden, berättar Torsten Hjelm, Country Manager på Dana Lim Sverige.

En marknad med stor potential

Jonas Frederiksen och Peter Andersson kommer båda från liknande roller hos Tremco illbruck, där de har varit huvudansvariga för att bygga upp marknaden för fogband. Nu tar de sin kunskap och expertis vidare och blir en del av Dana Lims säljkår, där de kommer att jobba med hela företagets sortiment – men med extra fokus på fogband.

– Jag har arbetat inom byggbranschen under hela min karriär. De senaste åtta åren har jag arbetat med direktförsäljning av framför allt fogband, vilket liknar det jag ska göra hos Dana Lim. Både jag och Jonas kommer in med kompetens som Dana Lim behöver gällande fogband, och tillsammans ska vi jobba upp en marknad och bredda Dana Lims sortiment. Det finns stor potential för tillväxt på den svenska marknaden och mycket viljekraft från Dana Lim. De ambitionerna delar jag, berättar Peter Andersson.

Jonas Frederiksen har också varit med och satt fogband på kartan i Sverige. Han berättar:

– Jag och Peter har haft ansvar för cirka 99 procent av försäljningen av fogband i Sverige. Så att vi nu får möjligheten att bygga upp den delen hos Dana Lim också är en utmaning som är rolig och spännande. Marknaden är stor och det är bara att ta för sig, men det kräver att man vet vad man gör och jobbar hårt.

Företag med goda värderingar

Utöver utmaningen med att hjälpa Dana Lim att försöka ta över fogbandsmarknaden, ser både Jonas Frederiksen och Peter Andersson fram emot att få ta plats hos Dana Lim.

– Det som lockade mig var den jordnära och familjära stämningen som verkar finnas hos Dana Lim. Jag går från ett stort internationellt bolag till ett snabbfotat och engagerat företag, där jag dessutom får ta ett större ansvar som säljare. Man känner att man har organisationen i ryggen och att man uppskattas och värderas högt som säljare. Jag är supertaggad för att bli en del av Dana Lim, berättar Peter Andersson.

Han kompletteras av Jonas Frederiksen, som avslutar:

– Jag tackade ja till tjänsten för att jag känner att jag kan ställa mig bakom den värdegrund som Dana Lim har. Det känns fint att kunna representera ett bolag som har goda värderingar och som lever efter det. För mig är det viktigt att jag känner att jag kan stå bakom företaget, både produkt och kultur, och att känna mig stolt över att representera min arbetsgivare.

Peter Andersson och Jonas Frederiksen började hos Dana Lim den 12 augusti.