Nyheter

Endast sex procent av proffsen väljer hållbara alternativ

Allt fler VVS-installatörer vill arbeta mer miljövänligt i framtiden. Däremot är det idag enbart sex procent som aktivt väljer gröna alternativ –trots att det finns mängder av moderna och hållbara produkter på marknaden.

Klimatkrisen växer sig allt större och det är obestridligt att människans påverkan har orsakat en global uppvärmning och andra förändringar i klimatsystemet. Exempelvis är vår vattenförbrukning ett stort miljöproblem då den genomsnittliga svensken förbrukar över 200 liter per dygn, vilket är den största förbrukningen i hela Norden, enligt Vattenbarometern 2021.

Bygg-och fastighetssektorn står för cirka 21 procent av landets totala utsläpp av växthusgaser.

En siffra som måste minska för man ska kunna uppnå klimatmålen i framtiden1. I en ny undersökning av GROHE, gjord av Yougov, svarar sju av tio VVS-installatörer att viljan att arbeta mer hållbart kommer bli starkare i framtiden.

En fjärdedel upplever även en stor efterfrågan av hållbara produkter bland sina kunder. I praktiken är det dock en helt annan verklighet. Miljövänliga alternativ prioriteras ofta bort då pris och enkelhetär det som ligger till grund när installatörerna ska välja produkter på marknaden. Endast sex procent svarar att de väljer produkt baserat på hur miljövänlig den är.

– Det här är såklart siffror som upprör. Vi inom VVSbranschen måste sluta att bara prata om hållbarhet och faktiskt börjar leva som vi lär. Installatörer kan bidra till en mer hållbar utveckling genom medvetna materialval, en god drift som ger bra inneklimat samt minskad energianvändning. Vi måste ge proffsen de rätta förutsättningarna. De är ju vår förlängda arm till kunderna, säger Ulf Fogelström, tillträdande Sverigechef på GROHE

En anledning till att få väljer hållbara produkter är den bristfälliga kommunikationen inom branschen. Två av fem installatörer svarar att de inte får tillräckligt med information, varken om hållbara produkter från sanitetsleverantörerna eller hur man arbetar mer miljövänligt.

Det här har varit ett av GROHE:s viktigaste område under en längre tid och vi gör redan oerhört mycket som är bra. Förra året var vi först i Sverige med att lansera Cradle to Cradleprodukter som är ett avgörande steg mot en cirkulär framtid. Samtidigt visar undersökningen att vi måste blir bättre på att nå ut med information och att hela branschen måste ta sig i kragen och ta det här på allvar, avslutar Fogelström