Idag presenterade regeringen ett åtgärdspaket för att minska effekterna av de höjda el- och drivmedelspriser som följt av Rysslands invasion av Ukraina. Paketet innehåller bland annat sänkt drivmedelsskatt, en ny drivmedelskompensation till privatpersoner med bil och ett nytt reseavdragssystem. Däremot saknas en höjning av den ersättning som ges de som använder egen bil i tjänsten, något Byggnads tidigare efterfrågat.
Byggnads har tidigare kritiserat regeringen för att inte höja den milersättning som varit oförändrad sedan 2007. Inte heller i dagens presentation nämndes milersättningen, något som Byggnads kritiserar.
– Åtgärdspaketet innehöll flera positiva saker, men den här frågan verkar vara en blind fläck för regeringen. Jag förutsätter att misstaget rättas till omedelbart. Varför ska man straffas för att man tvingas använda sin egen bil i tjänsten? säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.
Det här är milersättning
Byggnadsarbetare har växlande arbetsplatser. I och med att man byter arbetsplats ofta anses man skatterättsligt ha tjänsteställe i hemmet. Det innebär att resorna från hemmet till den tillfälliga arbetsplatsen räknas som en resa i tjänsten. Den som använder sin egen bil i tjänsten har då rätt till en skattefri ersättning som arbetsgivaren betalar ut, även kallad milersättning eller bilersättning.
– Jag har tidigare sagt att milersättningen varit bortglömd och så verkar fortfarande vara fallet. Våra medlemmar är ofta beroende av egen bil för att kunna ta sig till jobbet, när man bygger ett bostadsområde kommer det ju busshållplatser först när det är färdigbyggt, säger Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads.
Milersättningen ska täcka alla rörliga kostnader, såsom bränsle, däck, service, reparationer och milbaserad värdeminskning. Men trots skenande bränslepriser har ersättningen varit förändrad sedan 2007. Ersättningen på 18,50 kr per mil är mindre än hälften av ersättningsnivån i de andra nordiska länderna.