Nyheter

Presenterar 30% av all nyproduktion i Sverige

En tredjedel av alla bostadsrätter som såldes nya under 2021 marknadsfördes med wec360°’s 3D-plattform. Under året såldes totalt 36 949 nyproduktionslägenheter i Sverige, enligt Booli.

Av dessa marknadsfördes hela 11 062 (eller 29,9%) med hjälp av wec360°, som därmed stärker sin position inom digital presentation av fastigheter.2021 var ett starkt år för det svenska proptech-bolaget wec360°, som ökade sin kundbas av byggbolag med 45%, och alltså tog en marknadsandel på 30%. En stor ökning av licensbaserade intäkter ger dessutom företaget bra förutsättningar att fortsätta skala upp.

Företagets dominans på marknaden hör ihop med att en lång rad av byggbranschens största aktörer använder plattformen – däribland PEAB:

— Att köpa en lägenhet är ett stort beslut för våra kunder. Vi vill ge dem riktigt bra underlag, och en bra känsla på förhand. wec360° hjälper oss skapa detta på ett effektivt sätt, med bra funktioner och ett kunnigt team. Plattformen ger oss också en möjlighet att följa upp projekten på ett nytt sätt med fördjupad förståelse för kundernas behov och intressen. Det är väldigt välkommet för utvecklingen av våra egna produkter, säger Alexander Lidbrandt, försäljningschef för PEAB.

En lägenhet behöver 446 visningarwec360° erbjuder en digital användarupplevelse för bostadsspekulanter. En av orsakerna till före-tagets framgång under året är satsningen på data och statistik menar företagets VD Tomas Jenne-borg:

— Vi är såklart väldigt stolta över de fina siffrorna. Vi kan nu leverera djuplodande statistik, och intressanta insikter om projekten. Detta är affärskritiska värden, som har lett till ökad efterfrågan på våra produkter, säger Tomas Jenneborg. Vi ser exempelvis att många byggbolag överexponerar redan sålda bostäder istället för att lägga sina resurser på osålda enheter. Och att det i snitt tar 446 visningar för en lägenhet att bli såld, även om siffran varierar i landet och mellan byggherrar.