Nyheter

Banbrytande produkt löser trångboddhet

Genom att kombinera sin kunskap om marknaden och sitt fokus på innovation har Balco Group utvecklat en ny produkt som löser trångboddhet i flerbostads-hus.

Produkten går under namnet Balco® Living och är framför allt utvecklad för renoveringssegmentet – en marknad där Balco ser stor potential.

Balco Living innebär att ett isolerat och öppningsbart inglasningssystem adderas utanpå fastigheten tillsammans med betongplattor från Balco. Efter slutförda byggnationer har varje lägenhet i fastigheten fått en uppvärmd, integrerad ny boendeyta på ca 20 kvadratmeter. Ett extra rum skapas, med målsättningen att den totala energiförbrukningen kan hållas oförändrad vid upp till 20 % ökning av boendeytan.

Lösningen, som både är kostnadseffektiv och estetiskt tilltalande, riktar sig främst till bostadsrättsföreningar, allmännytta, privata fastighetsägare samt entreprenörer som omvandlar kontorsfastigheter till bostäder.

Det låga kvadratmeterpriset på 25 000 kr i kombination med Balcos fördelaktiga finansieringslösning gör Balco Living till ett mycket intressant alternativ till konventionell tillbyggnad. Produkten är inte bara ett svar på trångboddheten utan genererar även en höjning av värdet på fastigheten/bostaden och ger utsatta bostadsområden en möjlighet till uppgradering och statushöjning.

– Balco kommer fortsatt vara ett bolag som fokuserar på balkonger och kompletta fasadlösningar där vi bidrar till den gröna transformeringen av bostäder. Balco Living är ett komplement som ger våra kunder möjligheten att kunna välja mellan en ny balkong och ett extra rum. Vi ser det som ytterst spännande och en möjlighet att vara med och lösa problemet med trångboddhet. Vi tror att produkten på tre års sikt kan bli en betydande del av vår omsättning, säger Kenneth Lundahl, vd och koncernchef för Balco Group.

Balco Livings påverkan på omsättning och resultat är inte medräknad då Balco Group meddelade sina nya finansiella mål i början av januari 2022.