Nyheter

Debatt: ”Trafikverket måste förbättra kostnadskontrollen i Förbifart Stockholm”

Text: Enrico Stella, Ingenjör från Italien och platsansvarig för LSAB under åren 2017–2019

Efter kritik från Riksrevisionen har röster höjts om att Trafikverket måste förbättra kostnadskontrollen. Det behövs. Ett exempel är Förbifart Stockholm, där ansvariga personer inte verkar bry sig om ökade kostnader.

Jag arbetade tidigare hos entreprenören LSAB som ägdes av bland annat italienska Vianini Lavori. Bolaget utförde tunnelarbeten för Förbifart Stockholm. Därför har jag följt händelseutvecklingen och Trafikverkets agerande väcker frågetecken.

Riksrevisionens granskning visar att Trafikverket systematiskt underskattar kostnaderna för ny infrastruktur och inte heller informerar om kostnadsförändringar. Granskningen visade också att Trafikverket inte har en samlad bild av vad som orsakar avvikelserna och än mindre en plan för hur myndigheten ska komma till rätta med dem.

Ett tydligt exempel där kostnaderna skenade iväg var Veidekkes kontrakt för skyddsarbeten i en tunnelsektion för Förbifart Stockholm. Till en början avsåg det enbart skyddsarbeten men sedan visade det sig även inbegripa omfattande tunneldrivning.

Via offentliga handlingar från Trafikverket och medieuppgifter har jag jämfört kostnaderna för tunneldrivning. LSAB hade ett kontrakt till fast pris, medan Veidekkes kontrakt var på löpande räkning. Att välja löpande räkning avseende tunneldrivning för en 3 kilometer lång sträcka får stora konsekvenser. Trafikverket betalade dubbelt så mycket per längdmeter för tunnelarbetet under Lovön då de anlitade Veidekke, jämfört med den tidigare entreprenören LSAB. Istället för 349 miljoner kronor, betalade Trafikverket 644 miljoner kronor. Att denna tunneldrivning gjordes under en lång period utan ett giltigt sprängningstillstånd gör det extra anmärkningsvärt.

Dessutom förlängdes kontraktet utan ny offentlig upphandling till att även omfatta tunneldrivning. Kontraktet tilldelades utan att konkurrensutsättas och förlängdes vid flera tillfällen under ett och ett halvt år. Det är inte bara jag som har frågetecken kring kontraktet. Konkurrensverket har under en längre tid arbetat med en särskild granskning om Trafikverket verkligen har gjort rätt. Granskningen pågår fortfarande.

Sveriges politiker och skattebetalare borde kunna förvänta sig mer av Trafikverket. Det måste ställas tydliga krav på myndigheten så att det blir bättre valuta för varje skattekrona som investeras i infrastrukturprojekt.