Nyheter

Den nya generationens hantverksbolag

Så kallar sig Dryft, som genom att digitalisera och professionalisera privatmarknaden för hantverkstjänster nu är på väg att skaka om byggbranschen i en marknad som många har glömt bort, men som de flesta har berörts av.

Tillväxten har gått från noll till 120 medarbetare på två år, och nu växlar de upp genom expansion till nya städer, i Sverige samt Norden, och rekryterar Katarina Tranäng från EQT som COO.

Dryft startade med en vision att förändra branschen med ett tydligt fokus på människorna, kunder och medarbetare.

– Vi såg ett tydligt hål i marknaden som handlar om renovering och underhåll av ens privata bostad. Vi professionaliserar marknaden för privatpersoner, där tech ger oss möjlighet att skapa nya kund och medarbetarupplevelser samt möjliggör att skala på en extremt fragmenterad marknad som i huvudsak servas av en -och fåmansbolag, säger VD och medgrundare Magnus Peterson

Sedan starten i januari 2020 så har fokus legat på att etablera kärnaffären med de olika hantverksområdena, bygg, vvs, måleri, el och plattsättning för att skapa en “one stop-shop” för dina renoveringsbehov.

Har växt till 120 medarbetare på två år

En stor utmaning har varit dels att hantera det operationella med att skapa en vass och förutsägbar kundresa där ett genomsnittsprojekt är 30 timmar, men också att etablera en kultur internt där alla delar av verksamheten vet vad som förväntas och har stödet de behöver för att göra ett bra jobb.

– Vi hanterar idag 1000 kundförfrågningar, skickar 500 offerter och genomför 320 projekt, per månad! Vi har lyckats bygga ett grymt team rakt igenom, fortsätter Magnus

Se ett exempel på Dryfts offerter som skapas genom deras egenbyggda offertverktyg

Utökar teamet med tung rekrytering från EQT

Nu växlar Dryft upp ytterligare och har under 2022 ett tydligare fokus på techutveckling, expansion till nya städer i Sverige och Norden. Som ett led i detta ansluter nu Katarina Tranäng till Dryft och tillträder i mitten av januari som COO.

Katarina har en bakgrund från bland annat Palantir Technologies och kommer senast från EQT där hon som Director & Head of Tech engines var ansvarig för att sätta rätt ambitionsnivå och utvecklingstakt för EQTs digitala produktutveckling och transformation.

– Jag har jobbat med tech och transformation av bolag de senaste 10 åren, parallellt har jag levt i renoveringsdamm hela livet. Jag är en obotlig Hemnetknarkare och Dryft är bolaget jag själv har gått i tankar att starta så när möjligheten att hoppa på tåget och bli delägare dök upp föll alla bitar på plats. Teamet är fantastiskt och potentialen är stor, både inom kundupplevelse men framförallt gällande arbetssätt och smart genomförande för att skala med bibehållen hög kvalitet. Från det kan vi bygga mycket värde inom nya kundsegment och nytänkande tjänster, den listan kan göras lång. Utmaningen blir att balansera den snabba tillväxten med lagom mycket växtvärk, säger Katarina i en kommentar

Marknaden är enorm och möjligheten är global

– Potentialen i marknaden är enorm, och vi ser inte att problematiken med kundfokus, kulturen inom branschen samt digitaliseringen är geografiskt begränsad till ett visst område, det är globalt. Vi kommer under året att fokusera mycket på att fortsätta utveckla våra arbetssätt och processer kring det som är vår kärna, hantverksaffären. Där kommer Katarina med sin kompetens och bakgrund att lyfta bolaget ytterligare en nivå, vi är glada och ödmjuka över att fått med oss Katarina och ser väldigt mycket fram emot att fortsätta resan mot oändligheten tillsammans, avslutar Magnus Peterson

Under 2022 kommer Dryft också utveckla fler affärsområden kring ditt hem och ta ytterligare kliv i att skapa värde för kunder och medarbetare.