Nyheter

Cementkrisen slår hårt mot både bygg och transport

– Bygg- och anläggningsbranschen är en av de största transportköparna och om byggandet i Sverige avstannar får detta stor påverkan även för transportföretagen, särskilt åkerierna. Men det handlar inte bara om färre lastbilar och transportörer som fraktar cement och betong på våra vägar. Utan cement och betong kommer infrastruktursatsningar inte kunna genomföras som planerat, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.

Enligt tidigare beräkningar från bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen skulle ett totalstopp för brytningen kunna leda till uppsägningar i storleksordningen 280 000 tjänster och ett investeringsbortfall på 20 miljarder kronor i månaden. Cementas kalkbrytning i Slite står i dag för 75 procent av all cement som används i Sverige. Det skulle kunna leda till att tre av fyra nya bostäder inte att kunna byggstartas och att flera stora infrastrukturprojekt stoppas eller fördröjas.

– Oron är inget vi kan ta lätt på, det är en nykter bedömning av hur våra medlemsföretag ser på en kommande brist av cement och betong. Våra företag vill och kommer att satsa på säkra och hållbara leveranser men det är uppenbart att det läge som vi nu befinner oss i kan leda till personalneddragningar, det är den bistra verkligheten, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

– Det här handlar inte bara om transportnäringen som hanterar betong och cement. Vi ser att detta kan få effekter inom flera olika sektorer och påverka hela vårt företag. Det är klart bekymmersamt, säger Greger Strömqvist, Vd på Mantum Logistik som transporterar bland annat prefabricerade betongelement.