Nyheter

Blåkläder storsatsar: 7 400 nya kvm vid företagets huvudkontor

Blåkläder fortsätter att storsatsa. I dagarna togs det första spadtaget på den totalt 7400 kvadratmeter stora utbyggnation av företagets huvudkontor i Svenljunga, en investering som beräknas landa på runt 100 miljoner kronor.

Blåkläders frammarsch på världsmarknaden för arbetskläder blev extra tydlig i dagarna då de första spadtagen togs på den utbyggnation av huvudkontoret i Svenljunga som förväntas leda in företaget in i en ny fas.

– Vi tror starkt på framtiden och investerar vidare för att hålla en fortsatt hög tillväxttakt. Under de senaste 18-20 månaderna ser vi att vår affärsmodell, som till exempel inkluderar egen produktion, verkligen fungerar väl. Vi har trots omvärldsförändringar lyckats hålla en hög leveransförmåga, vilket är väldigt viktigt i vår bransch, och det har bidragit till nya affärer, säger Blåkläders VD Anders Carlsson.

När den totalt 7400 kvadratmeter (två plan på 3700 m² vardera) stora utbyggnaden står färdig kommer Blåkläder bland annat ha fördubblat sin automatiserade logistiklösning AutoStore, moderniserat lasthus/portar samt fått fler lagerkontor, mötesrum samt omklädningsrum.Även om Blåkläder sedan många år tillbaka är en internationell spelare inom arbetskläder så glömmer man aldrig bort sina rötter, vilket investeringen och satsningen på utbyggnationen av det befintliga huvudkontoret i Svenljunga visar.

BLÅKLÄDERS UTBYGGNATION I SIFFROR

3700 m² per plan = totalt 7400 m²
Möjlighet att fördubbla AutoStore från dagens 45 000 backar till ca 90 000
12 nya AutoStore-robotar
Mjukvaruförändring till AutoStore Router från dagens Planner.
Modernisering av lasthus/portar
Ökad automation gällande påfyllning av gods till AutoStore
Nya lagerkontor och mötesrum
Nya omklädningsrum