Nyheter

James Hardie Sweden expanderar i Sverige

I våras lanserade James Hardie Sweden sina fasadprodukter i fibercement på den svenska marknaden. Företaget, som har varumärkena James Hardie och fermacell i sin produktportfölj, har nu tagit ytterligare ett steg framåt genom att anlita Peter Klockare som ny Country Manager. Tillsammans med det svenska teamet kommer Peter Klockare att jobba för att stärka James Hardie Swedens position på den svenska marknaden och tillgodose kunderna med både kunskap och innovativa produkter.

James Hardie Sweden befinner sig i startfasen av en större expandering. I våras lanserade företaget sina fasadprodukter i fibercement i tre svenska städer, med målet att inom snar framtid kunna lansera nationellt. I produktportföljen hittar man även det välkända varumärket fermacell, ett populärt byggmaterial i Sverige bestående av interiöra fibergipslösningar.

Nu har James Hardie Sweden gjort ytterligare en insats för att stärka sin position på den svenska marknaden, genom att rekrytera Peter Klockare som ny Country Manager.

Bred flora av erfarenhet

Peter Klockare har arbetat med försäljning och ledarskap hela livet och har samlat på sig en bred flora av erfarenhet, kunskap och kompentenser inom en rad olika områden – allt från konsumentartiklar och B2B-försäljning till IT-tjänster. Peter Klockare berättar:

– Att vara säljare handlar om att göra goda affärer tillsammans med kunderna. Jag ser all försäljning som ett samarbete över tid och i mitt arbete strävar jag efter att skapa långvariga och hållbara relationer såväl externt som internt. Det gör man med ett starkt och engagerat team, där man tillsammans får ut företagets erbjudande på marknaden och det är något som jag är övertygad att James Hardie Sweden kommer att uppnå.

Han fortsätter:

– Det som tilltalade mig med James Hardie Sweden är produktportföljen och dess kundnytta. Både med James Hardies kvalitativa fasadprodukter i fibercement, där jag ser stora likheter med min tidigare erfarenhet kring kök som är ”hjärtat i ett hem”, och där fasaden är hemmets första intryck. Samt med fermacells fibergipsprodukter till det interiöra utrymmet. Jag ser verkligen fram emot att få vara med och visa upp vår produktportföljs många innovativa fördelar.

Ett starkare team

Sedan han startade den 1 oktober har Peter Klockare redan hunnit vara ute på vägarna för att träffa kollegor och kunder. Tillsammans med det svenska teamet kommer han att jobba med olika aktörer för att tillgodose marknaden med deras produkter – produkter som han redan märker ett stort intresse av:

– Jag ser en spännande potential och utveckling för James Hardie, särskilt i Sverige. Det finns inga tvivel om att våra produkter är rätt för den svenska marknaden. Vi har kvalitativa och hållbara alternativ till traditionellt fasadmaterial, särskilt med tanke på livslängd, mindre underhåll, brandskydd, kostnadsbesparing och enkel installation.

Han avslutar:

– Dessutom befinner sig James Hardie Sweden i en expandering där vi håller på att bygga upp en starkare och större organisation. Och det behövs, för vår roll är inte bara att sälja. Det är även vår roll att kunna ge rätt typ av kunskap till både återförsäljare, installatörer och byggare. Vi ska kunna tillgodose våra affärspartners med rätt kunskapsnivå. Det känns väldigt intressant, inspirerande och spännande att få vara en del av den här resan.