Nyheter

Kunskapsutbyte i fokus när Alfix gästade event hos Byggkeramikrådet

Den 21 oktober stod företaget Alfix på scen hos Byggkeramikrådet (BKR) för att informera auktoriserade plattsättningsföretag från hela landet om vad man ska vara extra noggrann med när det gäller plattsättning och fogning med cementbaserade produkter.

Alfix, som levererar bland annat golvspackel, tätskikt och fogmassor till kunder i hela Norden, sätter stort pris på att träffa branschmänniskor för att utbyta kunskap.

– Vi vill helt enkelt lära folk att göra rätt, samtidigt som vi vill lära oss något av dem, berättar Peter Iversen, Key Account Manager hos Alfix Sverige.

Fogning och plattsättning är ämnen som har varit på tapeten länge, men när det uppstår nya krav och bästa praxis ändras så är det inte alltid lätt att hänga med.

Därför väljer Alfix, en av Nordens ledande tillverkare och leverantör av produkter som spackel, fästmassor, fogmassor, tätskikt och puts, att spendera mycket tid ute bland branschfolk och utförande för att utbyta kunskap. Det gjorde de bland annat hos Byggkeramikrådet (BKR), där de den 21 oktober höll ett föredrag om fix och fog för föreningens plattsättarmedlemmar (PER). Peter Iversen, Key Account Manager hos Alfix Sverige, berättar:

– BKR är en branschorganisation där leverantörer och plattsättarentreprenörer kan samarbeta och lära oss av varandra. Bland annat går vi igenom tips och tricks på hur man ska bygga badrum efter de rätta reglerna, utan fusk. Den här gången var det vi på Alfix som var ansvariga för att hålla i ett föredrag och sprida information, och det är något vi gärna spenderar vår tid på.

En extra service

Att lära ut fix och fog, samt hur man spacklar och använder tätskiktssystemen på rätt sätt, är en del av Alfix DNA. Peter Iversen förklarar:

– Vi tillverkar och säljer våra produkter, och vi tror så klart på våra lösningar. Men det som jag tror särskiljer oss mest från andra leverantörer är just vår syn på kunskapsutbyte och servicekänsla. Så fort tillfälle ges så gillar vi att köra utbildningar. Vi vill att personerna i branschen ska veta precis hur de ska hantera våra produkter, så att de slipper göra reklamationer, men vi tar också tillfället i akt att få input från branschen. Vilka utmaningar möter plattsättarna? Vad behöver de från oss leverantörer? Vad kan vi på Alfix göra härnäst? För att få svar på sådana frågor är BKR en jättebra plattform. Vi vill helt enkelt lära folk att göra rätt, samtidigt som vi vill lära oss något av dem.