Stolta medarbetare leder till trygga kunder. Så låter det hos Alfix, en av Nordens ledande tillverkare av bland annat spackel, fästmassor och fogmassor.
– Sedan företaget grundades har servicekänsla och en stolthet bland medarbetarna präglat företagskulturen, och det är bland annat detta som skapar trygghet bland kunderna, säger Patrik Lantto, teknisk säljare hos Alfix Sverige.
Genom tre generationer och sex årtionden har det danska familjeföretaget Alfix tillverkat och levererat produkter som spackel, fästmassor, fogmassor, tätskikt och puts till kunder över hela Norden. Under de senaste åren har Alfix gjort insatser för att stärka sin närvaro i Sverige, men utan att kompromissa med de värderingar som implementerades när företaget först grundades.
Patrik Lantto är teknisk säljare hos Alfix Sverige och har en nyckelroll i att bygga upp Alfix som ett starkt varumärke i Sverige. Han berättar att även om värderingarna i grunden är danska, är de fördelaktiga även för de svenska kunderna:
– Expertisen och företagskulturen som har gått i arv från generation till generation här på Alfix har gjort att vi är stolta över att bära Alfix-loggan på vår tröja, och jag tror att det smittar av sig på våra kunder. För oss på Alfix är kvalitet viktigt, därför väljer vi ibland att inte gå in i ett samarbete om det innebär att arbetet inte utförs på det sättet som vi rekommenderar och kan stå bakom till 100 procent. Och det tror jag är något som skapar trygghet, både för oss och för våra kunder.
Nära dialog över landsgränserna
Alfix har sin fabrik i danska staden Kolding, där företaget en gång i tiden grundades. I fabriken finns både produktion, laboratorium och lager. Trots att man arbetar över landsgränserna, påpekar Patrik Lantto att Alfix kännetecknas av ett tydligt samspel mellan de olika avdelningarna. Han berättar:
– Vi har ett nära samarbete med vår tekniska avdelning som snabbt hjälper oss att svara på frågor kring produkter. Det kan gälla exempelvis fasader, som kan vara en utmaning då ytskiktet ska klara väder, vind och yttre förhållanden. Så det är just det nära samarbetet som skapar möjligheter för oss att smidigt kunna lösa plattsättaren eller entreprenörens utmaningar, även i Sverige.
Framtidens byggbransch är grön
Även om Alfix genom årtionden har arbetat målinriktat på att minimera företagets miljömässiga avtryck genom hållbar produktutveckling och arbetsmiljövänliga lösningar, ser de ingen anledning till att spara på krutet. Patrik Lantto avslutar:
– Även om vi är ett relativt litet företag, har vi många i teamet som spenderar sin tid på att hela tiden utveckla nya och smartare lösningar. Vi vill få ut våra produkter på ett trovärdigt sätt och tänker alltid på hur vi minskar det miljömässiga avtrycket från vår produktion. Ett par aktuella insatser är bland annat emballage gjort av miljövänligt papper, spannar och burkar av återanvänd plast, samt att fabrikens energiförbrukning är baserad på vindkraft. Framtidens byggbransch i Norden är grön, och det är absolut ett område som vi alltid vill ligga i framkant i.