Nyheter

Starkaste småhusvarumärket i Sverige

Myresjöhus är det starkaste småhusvarumärket med störst varumärkeskännedom i Sverige. Även SmålandsVillan står sig starkt inom varumärkeskännedom- och styrka. Detta enligt en färsk undersökning från marknadsanalysföretaget Prognoscentret.

I juni 2021 tillfrågades 1506 personer ur allmänheten samt 844 personer som nyligen byggt hus om sina kunskaper kring 17 olika varumärken på småhusmarknaden. Undersökningen visar att Myresjöhus är den småhustillverkare som har starkast varumärke (Brand Equity-värde) bland allmänheten, följt av Eksjöhus och Älvsbyhus. Myresjöhus får också förstaplaceringar i Varumärkeskännedom i kategorierna Top of Mind, Hjälpt kännedom och Spontan kännedom.

– Det känns otroligt roligt att Myresjöhus toppar flera kategorier i denna undersökning. Ska man titta på varför så är Myresjöhus ett välrenommerat varumärke som har funnits länge på marknaden – nästan 100 år. Det i kombination med en riktigt dedikerad och kunnig säljkår, möjligheten att skräddarsy sitt hus från grunden, samt instegsprodukter för förstagångsköpare gör att vi fortsätter att ta marknadsandelar och öka vår varumärkeskännedom i Sverige, säger Patrick Svanström, operativ chef för Myresjöhus och SmålandsVillan.

Även SmålandsVillan, Myresjöhus systerföretag, tar hem fina placeringar i Prognoscentrets undersökning. SmålandsVillan hamnar på fjärde plats gällande Brand Equity, och får flera tredje- och fjärdeplaceringar i kategorin Varumärkeskännedom.

SmålandsVillan är ett varumärke som kompletterar Myresjöhus utmärkt, och där vi framför allt når en något yngre målgrupp och förstagångsköpare. Det är glädjande att se att varumärket står sig starkt i samtliga kategorier. SmålandsVillan har ju dessutom nyligen utmärkt sig i Prognoscentrets branschmätning i kundsnöjdhet för 2020, där vi tog hem delat förstapris i kategorin småhustillverkare, inflikar Patrick.

Slutsatser från undersökningen

Myresjöhus och SmålandsVillan placerar sig som etta respektive tvåa på listan i kategorin Reklamerinran – det vill säga vilka småhustillverkare som de tillfrågade kan minnas att de har sett eller hört reklam från via exempelvis radio och tv.

När det gäller allmänhetens uppfattning om varumärken så visar undersökningen att både Myresjöhus och SmålandsVillan är uppskattade varumärken som man dessutom har en stor kunskap om.

Myresjöhus och SmålandsVillan hamnar också på plats två respektive fyra i kategorin ”Vilka konkurrenter övervägdes”.

Undersökningen visar också att i den tillfrågade kategorin husköpare, så har många en stor kunskap om både Myresjöhus och SmålandsVillan.

Om undersökningen

Varumärkesmätningen för småhusbranschen är en årlig mätning som genomfördes första gången i juni 2021 och omfattar Sveriges samtliga småhustillverkare (17 stycken). Resultaten från den första undersökningen baseras på svar från 1506 personer ur allmänheten och 844 svar från personer som byggt hus under de senaste två åren. Undersökningen omfattar en kartläggning av varumärkeskännedom och -styrka (Brand Equity) samt varumärkenas positionering. I tillägg inkluderas marknadsandelar och medieinvesteringar.

Brand Equity är ett mått på ett varumärkes styrka som omfattar fyra perspektiv: (1) Hur väl människor känner till varumärket och (2) kan associera varumärket med olika egenskaper, (3) vilken kvalitet varumärket anses ha och (4) sannolikheten att välja varumärket vid ett köp.