Nyheter

Remodul och Lyckshus blir Kubly

Den 31 augusti går Lyckselebaserade företagen Remodul AB och dotterbolaget Lyckshus AB, samman under det gemensamma namnet Kubly. Företagen är sedan tidigare viktiga aktörer på marknaden för modulbyggnader. Sammanslagningen ger ett ännu starkare erbjudande till marknaden med effektiva rum flexibelt anpassade efter kundernas behov.

Kubly är en långsiktig satsning för att ta större plats på marknaden för modulbyggnader där man i dag erbjuder i första hand arbetsbodar och stora moduler för skolor eller kontor.

– Vi vill också ta större plats i vårt gemensamma Lycksele och ta det utrymme lokalt som vi tycker att vårt fina företag förtjänar. Vi vill växa – både i omsättning, antal kunder och medarbetare, säger Michael Johansson, vd.

Remodul har funnits sedan tidigt 90-tal och dotterbolaget Lyckshus startades häromåret men bolagens erbjudanden är så pass lika att de mår bättre av att stärka varandra än att stå sida vid sida. Därför går man nu ihop under namnet Kubly.

Remodul AB är i dag en av landets ledande tillverkare av kontorsbodar, personalbodar, matsalsbodar, konferensbodar, entrébodar och boendemoduler. På fabriken i Lycksele tillverkas omkring 1000 moduler per år. Omsättningen i bolaget ligger på omkring 170 miljoner kronor per år. Lyckshus är Remoduls dotterbolag och specialiserat på att bygga större moduler som används som till exempel skolor och kontor.

Kubly kommer att erbjuda både de större och mindre modulerna och kan ta fram moduler efter kundspecifika önskemål. Genom sitt flexibla system, modulära tänkande och taktade produktionsflöde har Kubly viktiga konkurrensfördelar för de kunder som söker en driven och flexibel partner.

Stor marknad för Kublys effektiva rum

Företagets analys är att det finns ett stort behov på marknaden av Kublys effektiva rum.

– Vi ser att marknaden för volymelement stadigt ökar och att den typ av byggnader som vi producerar börjar användas i fler sammanhang. Vi har till exempel nyligen levererat moduler som använts som kök och serveringsutrymme för ett hamncafé i södra Sverige och vi ser också att volymelement används även till permanenta bostäder eller kontorslösningar, fortsätter Michael Johansson.

De primära målgrupperna är byggföretag som har långsiktiga behov av byggbodar, uthyrningsföretag som har behov av bodar för att serva byggföretag och industrikunder och modulpartners som säljer eller vill utveckla egna moduler. Skolmodulerna och kontorsmodulerna har utvecklats tillsammans med partnern Novorent och det samarbetet fortsätter.

Ny logotyp och satsning på större synlighet

Nu sker en gradvis övergång till den nya Kubly-kostymen med ny logotyp, webbplats m m. De viktigaste exponeringsytorna som skyltning och arbetskläder byts ut under hösten 2021. Ett mer utåtriktat och tydligt sätt att kommunicera ska särskilja Kubly från andra i branschen.

– Vi ska också bli mer synliga i Lycksele som den viktiga arbetsgivare och aktör vi är, avslutar Michael Johansson, vd.