Nyheter

Ny VD för Caparol

Det har gått 14 år sedan Bengt Jacobson klev in som vd för Caparol i Sverige. Nu är det dags att ta ett kliv tillbaka efter en över 30 år lång karriär inom färgbranschen.

Ersättaren är den före detta försäljningschefen, Jonas Karlsson.

DAW Nordic AB, mer kända som Caparol, är en av Sveriges största färgtillverkare. Det svenska bolaget grundades 1918 i Göteborg och är sedan ett antal år tillbaka en del i en av världens största familjeägda färgkoncerner, DAW.

Som vd för bolaget har Bengt Jacobson fått vara med på en utvecklande resa i en spännande bransch.

– Det har varit en förmån att jobba för bolaget tillsammans med ett kompetent och lojalt team som varit delaktiga i utvecklingen av såväl produkter, varumärke och distribution i form av butiker på den svenska marknaden. Tillsammans har vi byggt upp varumärket Caparol på den svenska marknaden.

Och det har fungerat bra. Bolaget har haft en kontinuerlig tillväxt varje år. På frågan vad det är som ligger bakom framgången, finns det ett tydlig svar:

– För oss är kvalitet och hållbarhet ingen förhandlingsfråga. Vi ska vara ledande inom de två segmenten. Och det är intressant – rentav en förmån – att jobba för ett företag som har det som strategi. Det känns bra i magen, berättar Bengt.

Tillträdande vd Jonas Karlsson är ingen ny bekantskap, varken för Bengt, Caparol eller färgbranschen i stort. De båda jobbade tillsammans redan för många år sedan, först hos en konkurrent, sedan på Caparol. Jonas är praktiskt taget född in i branschen.

– Mina föräldrar hade en målarbutik när jag växte upp. Det är en bransch jag kan väl, det är min hemmaplan. Men att jag valde att komma tillbaka handlar inte bara om branschen, utan lika mycket om kollegorna och bolaget, berättar Jonas och fortsätter:

– I slutändan är det människor det handlar om, och när det kommer till Caparol är det teamet bakom som gör verksamheten. Både i butiksled, säljled och produktion – förutsättningarna i gruppen är fantastiskt bra.

Hur ser du på framtiden med bolaget?

– En extremt viktig aspekt är hållbarhet, givet att vi håller på med kemikalier. Är det någon koncern som kan göra skillnad så är det vår koncern. Både kunskapen och engagemanget finns. Vi har möjligheten att välja projekt som känns bra i magen och hjärtat, och som också är långsiktiga.

Och Bengt håller med:

– Vi har en fantastiskt bra bas i Sverige, med stora möjligheter att ta nästa kliv på marknaden. Med kontinuitet och kompetens kommer det gå bra. Det känns bra att lämna över till en kompetent person som jag vet kan branschen, och känner till företaget.