Nyheter

Trä befäster sin ställning som svenskarnas favoritgolv

Trä stod förra året för närmare 37 procent av golvmaterialmarknaden. Det visar Golvbranschens statistik från pandemiåret 2020.

Totalt såldes då 24,7 miljoner kvadratmeter halvhårda och mjuka golv i Sverige. Det är en svag minskning med 1,5 procent jämfört med året innan.

Fördelningen mellan de olika golvmaterialen har i stort sett varit konstant de senaste åren. Gruppen trägolv behåller förstaplatsen och ökar något, främst inom massiva trägolv men även fanér. Plastgolv är fortsatt den näst största materialgruppen men backade under året med drygt 4 procent. Även segmentet textilgolv minskade markant liksom linoleumgolv som föll med hela 11 procent efter att i flera år ha legat på en stabil nivå.

Laminatgolven står för en rejäl försäljningsökning och får en marknadsandel på 16 procent. Gruppen övriga golv däremot, där kork, kokos, sisal och gummi ingår, upplevde en riktig störtdykning och minskade med 24 procent.

Försäljningen av fog- och fästmassa till byggkeramik fortsatte förra årets nedåtgående trend. Det gjorde även produkter för golvavjämning, såsom avjämningsmassor, handspackel och golvbruk som minskade med nära 5 procent jämfört med 2019.

Totalt beräknas golvmarknaden i Sverige ha omsatt 8,1 miljarder kr under 2020, en liten minskning från året innan. GBR-företagen inom Golventreprenadföretagarnas förening, GFF, ökade dock sin marknadsandel och stod enligt preliminära siffror för 7,1 miljarder kronor, eller närmare 88 procent av marknaden.