Att ändra affärsmodeller och hitta nya arbetssätt är utmanade och kräver ett tydligt ledarskap som vågar sticka ut och visa vägen. Det sjunde webbinariet av Nordic ConTech Talks bjöd på internationella utblickar, aktuell forskning från Chalmers och intressanta insikter från samhällsbyggarbranschens ledare om hur ett bra ledarskap kan utformas.
Den 8 april var det dags för Nordic ConTech Talks att för sjunde gången bjuda in till ett digitalt samtal. Denna gång handlade det om att leda digital förändring i en bransch mitt i en omställning att bygga mer klimatsmart där den digitala förändringen utvecklas i rask takt.
Det ställer höga krav på ledarskap och samarbete inom organisationen.
En internationell utblick
Att leda digital förändring innefattar mycket mer än kunskap inom digitalisering och ledarskap.
Ann-Kristin Belkert från Actinate bjöd på insikter om ledarskap och samverkan efter att ha genomfört en internationell omvärldsspaning på uppdrag av Smart Built Environment. Hon delade med sig av exempel där innovativa lösningar bidragit till mer effektiva och hållbara samhällsbyggnadsprocesser där digitalisering varit möjliggöraren.
– Det första som behövs för att skapa ledarskap och samverkan i digital förändring är ett ledarskap som organiserar en verksamhet så att digitaliseringskompetens kommer i kontakt med andra kompetenser. Digital Built Britain är ett digitalt integrerat angreppsätt för byggd miljö framtaget av den brittiska regeringen där projektet involverar hela branschen i arbetet, berättar Ann-Kristin Belkert.
Ledarskap inom innovation
Utmaningen i att tänka nytt samtidigt som man driver den vardagliga verksamheten är två delar som kan vara svåra att få ihop. Att leda innovation i etablerade organisationer kan vara ett dilemma eftersom man lätt faller tillbaka i sin operativa excellens menar Kamilla Kohn Rådberg, Ph.D Chalmers Tekniska Högskola.
– Innovation kräver en förmåga att kombinera logikerna explorerande som exploaterande. Vilket betyder att man ska vara lika duktig på att vara förnyande samtidigt som man fortsätter att driva den befintliga affären. Verksamheter som klarar av det kallas för ambidextra organisationer, säger Kamilla Kohn Rådberg.
– Som ledare är det även viktigt att man har mod till att göra en förflyttning, säger Johnny Petré, konceptchef Bravida Green Energy, och instämmer med Kamilla om vikten av ambidextra verksamheter.
Olika generationers ledarskap
Webbinariet avslutades med ett samtal som bland annat fokuserade på ledarskap utifrån olika generationer. Hur låter vi den nya generationen ta plats?
– Som ung i branschen får man ofta en automatisk legitimitet när det gäller digitalisering. Dock är det annorlunda när den yngre generationen försöker få igenom en förändring, då blir det mer komplext, säger Emil Björk, VDC-ansvarig på Veidekke Entreprenad AB.
– Vi måste skapa en kultur för förändring så att vi blir en attraktiv bransch för nya medarbetare, Amanda Rafter Ekenman, chef Kompetensförsörjning på Installatörsföretagen.
– För många nyutbildade inom branschen är chefspositioner inte helt ovanligt som första roll. Det kräver att vi får in ledarskap redan i eftergymnasiala utbildningar, säger Kajsa Hessel, nytillträdd vd för Svensk Byggtjänst.
Nordic ConTech Talks leddes av Fredrik Bauer.
I programmet deltog även Viktor Broberg, Head of Customer Success på Infobric Group och Kristina Gabrielii, programchef för Smart Built Environment.