Nyheter

Digital mötesplats förbättrar upphandling i byggbranschen

Företaget HandyDay har utvecklat en molnbaserad mötesplats för fastighetsägare, byggföretag, entreprenörer och konsulter. Avsikten är att digitalisera upphandlingar och affärsuppgörelser i byggbranschen och underlätta nya affärsrelationer.

– Vi vill göra upphandlingarna effektivare, mer transparenta och mindre personberoende, säger Bertil Winzenburg, vd i HandyDay. Vi vill göra det möjligt för aktörer att vinna nya uppdrag, hitta nya leverantörer och göra upphandlingar, offerter och avtal digitalt och säkert.

I november 2020 fick företaget ett bidrag om 900 000 kronor från Vinnova för att utveckla ett digitalt ekosystem för både beställare och leverantörer inom bygg och fastighet.

Såg behov av förbättring

– Vinnovabidraget gjorde det möjligt för oss att tillsammans med byggbranschen utveckla och lansera den här tjänsten, säger Bertil Winzenburg. Med lång erfarenhet från bygg- respektive IT-branschen har han sett behovet att förbättra upphandlingarna i byggbranschen och han har sett de möjligheter som finns genom att bygga upp en digital mötesplats där byggföretag, fastighetsägare och entreprenörer kan mötas.

– Det finns ett antal problem när fastighetsägare och större byggbolag genomför upphandlingar manuellt. Upphandling är ofta en strategisk fråga, man har väldigt stora mandat, kan köpa för miljoner till byggen som är att betrakta som engångsfabriker och ändå vänder man sig mest till personer och företag som man redan har gjort affärer med och missar att gå ut till en bredare krets. Det är ineffektivt att bara handla via sina gamla kontakter och många kompetenta aktörer blir aldrig tillfrågade.

– Vi hjälper företagen att överblicka marknaden, bygga upp större leverantöresregister och hitta varandra i rätt tid och vid rätt plats för tänkta byggprojekt.

Full transparens

På den molnbaserade mötesplatsen, som är åtkomlig för alla, kan man presentera sig och sina erbjudanden på en publik profilsida, profilera sig och bli sökbar. Många upphandlare vill pröva nya leverantörer och det ska bli enklare med den här lösningen. Full transparens ska råda och kreditvärdighet och finansiella fakta blir synliga. Aktörerna slipper upprepa sig när certifikat, intyg och försäkringar kan presenteras en gång för alla.

Förfrågningar kan göras i realtid, återkopplingar på offerter kan göras enkelt och man kan smidigt visa intresse och göra trygga överenskommelser.

Efter lanseringen av mötesplatsen HandyDay är fokus på marknadsföring och försäljning av tjänsten och hjälp till företagen att komma igång.

Betalas via abonnemang

– Vår unikitet ligger i att vi är neutrala, att vi hjälper båda sidor att hitta varandra, säger Bertil Winzenburg. Man kan söka, bjuda in och göra digitala upphandlingar. All information finns i lösningen, där nya partners kan hitta varandra i trygga former sedan man skaffat sig ett konto.

Marknadsföringen av den digitala molnbaserade mötesplatsen HandyDay sker nu aktivt från företaget men också bland annat genom att olika intresserade bolag bjuder in sina affärskontakter till plattformen. Till en början är tjänsten kostnadsfri, men senare kommer ersättningen att vara abonnemangsbaserad.

På bilden: HandyDay är en molnbaserad mötesplats för byggbranschen