Nyheter

Xella investerar i digital avdelning

Digitalisering är kodordet för framtidens byggbransch. Därför investerar Xella, leverantör av hållbara byggsystem, nu i en digital avdelning.

– Avdelningen ska sätta fart på vår digitala omställning, genom att bland annat fokusera på snabbare och mycket precisa offertberäkningar. Målet är att vi om några få år ska kunna hantera alla större projekt digitalt i 3D, berättar Fredrik Johansson, CEO för Xella Scandinavia.

Det finns stora tidsbesparingar och betydligt lägre risk för fel att hämta när projekthanteringen från start till slut sker med intelligenta 3D-modeller som utgångspunkt. Därför utvecklar Xella nu sin skandinaviska organisation, och investerar i en helt ny digital avdelning. Företaget är världens ledande leverantör av hållbara byggsystem med bland annat Cradle-to-Cradle-certifiering. Fredrik Johansson, CEO för Xella Scandinavia, berättar:

– Den digitala omställningen går starkt i Skandinavien, och vi förväntar oss att huvuddelen av alla större projekt under 2025 projekteras digitalt. Det ställer stora krav på att vi som leverantör håller oss på framkanten, så att vi fortsatt kan hjälpa rådgivarna med att lösa deras uppgifter effektivt.

Han fortsätter:

– Med vår nya avdelning sätter vi fart på den digitala omställningen, genom att bland annat fokusera på snabbare och mycket mer precisa offertberäkningar. Målet är att förbereda vårt eget digitala landskap så att det redan inom några få år ska kunna hantera samtliga större byggen digitalt med användning av 3D.

Intelligent datahantering förenklar arbetsgången

I spetsen för den nya digitala avdelningen står Rasmus Jensen, som de senaste åren har varit den drivande motorn för utvecklingen av Xellas digitala fotfäste i Skandinavien. Med bakgrund i försäljning och projektrådgivning ser han stor potential i det täta samarbetet mellan den nya avdelningen och företagets försäljningsorganisation. Rasmus Jensen förklarar:

– Det kommer att ske en markant förenkling av hela offert- och beräkningsprocessen, med mycket bättre resursutnyttjande. Vi har under en tid använt 3D-modellerna som verktyg för kvantitetsutvinning, men nu ska vi ta steget vidare och ytterligare utveckla verktygen. Redan i år är målet att minst 10 procent av den samlade offertvolymen ska komma in på det här sättet, vilket motsvarar omkring 300 000 kvadratmeter väggar och isolering. Det kommer att spara mycket resurser för både kunderna och oss själva.

– Planen är att vi ska kunna göra allt som vi idag kan göra i 2D, såsom kvantitetsberäkningar, utarbetande av monteringsplaner och så vidare, även ska kunna göra med hjälp av 3D-modellerna i framtiden. På det sättet sparar vi tid och minskar misstag. Vi vill ta bort den utbredda praxis som i princip består av att ta intelligenta 3D-modeller, göra om dem till PDF-filer och därmed ta bort intelligensaspekten, för att sedan sitta i 2D och tolka och tillämpa all data igen.

Detta betonas av Rasmus Jensen, som Head of Department får sällskap av Ben Birouti, beräkningschef i Sverige, samt BIM-manager Almir Hodzic i Danmark och projektingenjör Leif Skustad i Norge.

Det är nästan bara fantasin som sätter gränserna

De digitala ambitionerna hos Xella slutar dock inte med optimeringen av den projektering och beräkning som sker internt. Koncernen är just nu i gång med implementeringen av det globala digitaliseringsprojektet Blue.sprint, som även omfattar förberedelserna av en digital produktdatabas och optimering av leveranskedjan via track & trace-system och projektanpassad just-in-time-leverans. Rasmus Jensen avslutar:

– Det är nästan bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra. I andra delar av Xellas organisation har man redan kommit långt när det kommer till användningen av till exempel animationer, renderingar och VR, för att stödja både utveckling och undervisning. Det råder därför ingen tvekan om att vi kommer att fortsätta att flytta gränserna och utveckla nya sätt att förbättra byggnationen på.

På bilden: – Det som idag skapas i 2D, såsom kvantitetsberäkningar, utarbetande av monteringsplaner och så vidare, ska i framtiden kunna göras med hjälp av intelligenta 3D-modeller. På det sättet kan man spara tid och minska misstag, säger Digital Transformation Manager Rasmus Jensen.