Nyheter

Från Frankfurtmässan: ISH – VVS och VA-branscherna

Messe Frankfurt som är världens största mässarrangör återkommer med ISH – som täcker in både VVS- och VA-branscherna. ISH återkommer vartannat år och som väntat blir årets upplaga digital. Det hindrar inte att den är fullmatad med seminarier, events och företag som presenterar sig.

Under fem dagar 22–26 mars är de digitala dörrarna öppna för utställare, besökare, experter och journalister. Inte i något forum i världen samlas så många sakkunniga i branschen som under ISH.

Den gröna given

Seminarierna och presentationerna är fördelade på ett antal teman. Ett är ”Teknik och energi”. Det utgår från den ”Gröna giv” som EU lanserade i december 2019 och som siktar på att EU till 2030 ska få ner växthusgasutsläppen med minst 55 procent. VVS-branschen välkomnar detta och berättar om den stora potential som finns genom att byta energikälla med bibehållen teknologi för värmeproduktionen, alternativ att också byta teknologi. Här nämns bland annat ”gröna gaser” inkluderande biometan och vätgas, samt biobaserade eller syntetiska bränslen, som ”Power to Liquid” och ”Power to X”. Rubriken är ”Green Deal ready” och syftar på att nu är branschen redo för omställning enligt EU:s ambitioner.

Ett annat tema är inomhusklimat. Här görs kopplingar till den pågående pandemin och sätter ljuset på större inslag av friskluft och filtrerad luft för att minska exponeringarna för virus, bakterier och andra sjukdomsalstrare. Vad gäller Corona kommer den senaste forskningen inom området att presenteras gällande betydelsen av ventilation.

Även ett tema om vatten tar upp hygienaspekter, dels gällande dricksvattenproduktion och distribution, dels gällande hygienen i badrum och toaletter. Beröringsfria tekniker finns som bekant, men de har en mycket stor utvecklingspotential i och med bättre och diskreta sensorer, Internet of Things och styrning med appar. ”The Bathroom goes digital” skulle man kunna säga.

Renoveringsbehov

ISH berör också det stora renoveringsbehovet av bostäder i Europa och att detta i så hög grad berör badrummen. Hur ska renoveringarna kunna göras mer rationellt och mer kostnadseffektivt? Samtidigt har ökad vistelse under pandemin gjort att människor vistas mer i sitt hem, och de som äger sitt eget investerar gärna i just badrummet. Jens J Wischmann som är chef för den tyska sanitetsindustrins branschorganisation berättar under rubriken ”Pop up my Bathroom” om de aktuella trenderna: ”Green bathroom”, ”Smart bathroom” och ”Living bathroom”. Smarta tekniker kommer att sätta en ny standard för badrummen. Parellellt med trenderna finns två drivkrafter i badrumsbranschen: ökat medvetande om hygien och ett stort renoveringsbehov.

Åtskilliga utställare under ISH kommer i linje med detta att visa både genialt enkla armaturer blandade med smarta designprodukter, till allt från hårt budgetstyrda renoveringsobjekt till lyxsökande privatpersoner.

Designideal

Ett återkommande forum som heter ISH Building berör bland annat digitaliseringen inom byggbranschen. En särskilt viktig presentation tar upp säkerhets- och sårbarhetsaspekter hos IT inom fastighetssektorn.

Bland utställarna i årets upplaga av ISH finns exempelvis Bosch, Vaillant, Danfoss, Würth, Armstrong, Global Water Solutions, Giacomini, Grundfos, Mitsubishi, Nibe, Sauter, Schnider Electric och Trimble.

Under ISH kommer också fem globalt verksamma arkitekter tala om vad som driver arkitekturen idag: trender, teknik och designideal.

Anmälan för att kunna följa ISH digitalt görs på:

//ish.messefrankfurt.com

Foto: Messe Frankfurt