Nyheter

Finja Betong huvudleverantör hos Woody

I arbetet med att utse leverantörer inom respektive produktkategori kan frivilligkedjan Woody Bygghandel – med totalt 47 lokala delägare och 98 anläggningar – nu presentera upphandlingen av produktkategorierna Gjuta-Mura-Putsa samt Golv-Spackel. Finja Betong AB är vald till huvudleverantör och Weber från Saint-Gobain Sweden AB vald som kompletterande leverantör.

Genom att fokusera kedjans totala inköpsvolymer gällande produkter inom bruk, puts, betong samt golvsystem till Finja och Weber får Woody som kedja en starkare ställning hos dessa leverantörer, samtidigt som de lokala Woody-handlarna får fördelar i de nya centrala avtalen. Detta kommer ge den kraft vi sökt för att kunna öka tillväxten på marknaden.

– Både Finja och Weber är starka varumärken med marknadsledande ställning inom sina områden med ett omfattande produktutbud samt är dessutom rikstäckande leverantörer, konstaterar Birgitta Rydén, kategorichef för Grund – Tungt byggande på Woody Bygghandel.

Tillsammans med Finja som är vald till huvudleverantör, har Woody satt upp gemensamma mål om att förstärka partnerskapet samt öka både lojalitet och tillväxt. Vi ser Finja som en samarbetspartner med hög kompetens och ett starkt renommé. Dessutom jobbar de aktivt för att utveckla grön betong och skapa de bästa förutsättningarna för en långsiktig hållbar samhällsuppbyggnad.

– Utöver Finja är även Weber vald som leverantör inom produktkategorin då vi ser Weber som ett komplement med systemerbjudande som är starka på den svenska marknaden, säger Birgitta Rydén.

Ett viktigt område i upphandlingen var miljö- och hållbarhetsfrågorna där såväl Finja som Weber arbetar aktivt och systematiskt med att erbjuda Woodys kunder produkter och system som har minsta möjliga miljöpåverkan.

Valet av Finja och Weber är också i enlighet med den strategi som ledningen för Woody presenterade i slutet av förra året; att istället för egna märkesvaror prioritera och satsa på att förstärka samarbetet med välkända varumärken med fokus på kvalité, miljö­medvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utveckling.

– Det innebär att vi inte konkurrerar utan samarbetar med våra leverantörer. Vi ger våra kunder vad de vill ha; kvalitetsprodukter av välkända varumärken, avslutar Marie Thelin, inköpschef på Woody.