Nyheter

Dålig luft i svenska städer

Halterna av luftburna partiklar (PM10) är högt över riktvärdena för Sveriges miljökvalitetsmål Frisk luft i många svenska städer. Det visar en rapport från Ramboll. Bland de städer som uppmäter högst värden finns Norrköping, Göteborg, Stockholm, Linköping och Visby.  Även mindre städer som Södertälje och Sundsvall uppmäter fortsatt för höga halter tillsammans med ytterligare ett tjugotal orter runt om i Sverige. 

– Det är oroande att så många städer visar på så höga halter. 2020 var det år Sverige skulle ha uppnått riksdagens miljökvalitetsmål Frisk Luft, men det är vi i dagsläget långt ifrån. Det ställer stora krav på omställningen framåt och kräver både ökade medel och resurser inom nationell samordning. Landets kommuner och regioner måste vidta mer kraftfulla åtgärder för att förbättra luften för invånarna, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Frisk Luft är ett av 16 miljömål som riksdagen fattade beslut om 1999. Målet är renare luft för att minska de skador luftföroreningar har på människor, djur, miljö och samhället. I årets rapport från Ramboll konstateras att 29 städer och orter fortfarande visar för höga halter av luftburna partiklar.

Men det finns även städer där luften blivit bättre jämfört med förra årets genomgång. Växjö, Västerås, Luleå och Lund har under året sänkt sina värden och ligger nu under gränsen. Många städer visar lägre halter än förra året, men har fortfarande värden som överstiger de acceptabla.

– Exakt vad det beror på är svårt att avgöra. Region Gotland har till exempel börjat sanda med hårt granitgrus istället för sand gjort av kalksten som lättare går sönder och orsakar partikelutsläpp. Stockholm har infört miljözon på hårt belastade Hornsgatan. Det finns helt enkelt mycket kommuner och regioner själva kan göra för att minska sina utsläpp, säger Daniel Nilsson.

Ramboll vill med rapporten ”Vems ansvar är luften?” lyfta att mycket fortfarande behöver göras för att förbättra luften. Till exempel genom bättre planerad körning av tungtrafik och transporter samt bättre mätverktyg och system för uppföljning för kommuner och regioner så att de kan utvärdera sin luftkvalitet. Att skaffa sig kunskap om situationen är viktigt för att kunna vidta rätt åtgärder på rätt plats men kunskap är även viktig när man ska utveckla staden inför framtiden.

Hela rapporten finns att läsa här