Nyheter

Digitala mäklartjänsten Blok lanserar i Göteborg

Den 27 augusti kommer Blok till Göteborg. Blok gjorde entré som progressiv digital mäklartjänst på den finska marknaden 2017. Sedan dess har bolaget förmedlat fler än 2200 hem till ett samlat värde av över fem miljarder kronor och sparat sina kunder mer än 125M SEK i arvode.

Med hjälp av automatiserat pappersarbete, transparent budgivning, och en unik värderingsalgoritm kan arvodet tas ner till ungefär hälften jämfört med en traditionell mäklare. Samtidigt är användarna avsevärt nöjdare efter att ha avslutat sin bostadsaffär jämfört med branschsnittet.

Idén till Blok kom 2016 när företagets globala VD Rudi Skogman sålde sin lägenhet. Han upplevde en stor brist på transparens gällande vad han egentligen betalade för och kort därefter började fundera på hur digitala lösningar skulle kunna göra processen bättre.

Ett år senare, våren 2017, genomförde Blok sin första försäljning av en lägenhet och tre år efter det har företaget omsatt över fem miljarder i bostadsförsäljningar. Samtidigt är användarna avsevärt nöjdare efter att ha avslutat sin bostadsaffär jämfört med branschsnittet med 98% som uppger att de skulle rekommendera Blok till en vän.

– Efter en lyckad lansering tidigare i år i Stockholm kände vi att det var dags att ta produkten vidare. Vi har länge haft ögonen på Göteborg, en härlig stad jag själv spenderat mycket tid i, och ser fram emot att nu kunna erbjuda en effektivare mäklartjänst även utanför Stockholm, säger Bloks svenska VD Ludvig Hjalmarsson.

Bakom Blok står idag investerare som Bonnier Ventures, Lifeline Ventures och Ringier Digital. Bloks försäljningsprocess innefattar bland annat digitala signeringar, virtuella visningar som komplement till de fysiska, och automatiserade algoritmbaserade värderingar. Budgivning sker via Bloks plattform, där budgivare verifierar sig med e-legitimation, vilket är ett sätt att minimera förekomsten av falska bud.

– Blok är ett techbolag i fastighetsmäklarbranschen. Vi vill förenklar processen för både köpare och säljare, kundnöjdhet och transparens är ledord, fortsätter Ludvig Hjalmarsson.

På bilden: Bloks chefsmäklare Johannes Westergård, svenska VD Ludvig Hjalmarsson och svenska marknadschef Karin Hamberg (från vänster till höger)