Nyheter

Anna Björklund går in som ny marknadsdirektör för Tikkurila

Ny ledning ska stärka Tikkurilas varumärken och ta dem in i framtiden. För att lyckas med förändringen stärker man nu upp ledningsgruppen med Anna Björklund som ny marknadsdirektör tillsammans med nyligen tillsatta Sverigechefen för försäljning Jan Lindgren.

Anna Björklund har jobbat i Tikkurila-koncernen i sju år. Hon kommer senast från en roll som marknadschef för Beckers och Head of Customer marketing och avancerar nu till marknadsdirektör för Tikkurilas varumärken Alcro, Beckers och Tikkurila. Hon har sedan tidigare erfarenhet från detaljhandeln och är övertygad om att den viktigaste framgångsfaktorn ligger i ett starkt internt engagemang och ett nära samarbete med kunder och partners.

– Branschen står inför stora möjligheter men också många utmaningar vilket innebär att vi är i en spännande förändringsfas just nu. Jag är övertygad om att vi har vad som krävs. Mitt fokus ligger på att ta tillvara på styrkan och kompetensen som finns internt hos våra medarbetare samt hos våra samarbetspartners, säger Anna Björklund.

I slutet av 2019 anställdes även Jan Lindgren som ny Sverigechef. Som ansvarig för bolagets svenska säljavdelning vill han satsa mycket på en digitaliseringsresa för att ta färgbranschen in i framtiden. Tillsammans ska de bygga upp en verksamhet där intern stolthet, affär och kundfokus går hand i hand.

– En digitaliserad färgbransch är en förutsättning för att möta framtiden. Det ska bli otroligt kul att få axla min nya roll och dra nytta av mina tidigare erfarenheter för att lyckas med den nya organisationen och stärka vår position framåt, fortsätter Anna Björklund.

Anna Björklund går in i sin nya roll med omgående start.

Bilden:
Anna Björklund går in som ny marknadsdirektör för Tikkurila.
Bild: Tikkurila