Nyheter

Hyllade sushirestaurangen Sushi Sho väljer GROHE

Sushi Sho blev 2016 första svenska sushirestaurang med en Michelin-stjärna. Krogen är idag en av Stockholms mest hyllade och strävar hela tiden efter att bli lite bättre. För att höja besöksupplevelsen ytterligare har restaurangen valt inredning från sanitetsleverantören GROHE. Gästerna kan därmed besöka toaletten på östasiatiskt vis med duschtoaletten GROHE Sensia Arena.

Duschtoaletter är relativt sällsynta i Sverige men är en vanlig syn i många östasiatiska länder, till exempel Japan. En duschtoalett har även flera fördelar jämfört med traditionella toaletter, både ur ett hållbarhets- och hygienperspektiv. Nu väljer den prisbelönta sushirestaurangen Sushi Sho att installera duschtoaletten GROHE Sensia Arena.

– Vi vill alltid ligga i framkant, inte bara när det kommer till maten vi erbjuder. Det ska vara en helhetsupplevelse att äta på Sushi Sho. I Japan är det snarare regel än undantag med duschtoaletter och därför kändes det självklart att även vi skulle ha en. Dessutom känns det givetvis bra att de är bättre för miljön i det långa loppet, säger Calle Ishizaki, grundare av Sushi Sho.

– Det finns ett stort intresse för duschtoaletten, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Att de dessutom är både hygieniska och praktiska är givetvis ännu en fördel. Vi är övertygade om att duschtoaletten kommer bli allt vanligare i Sverige, och det är givetvis kul att en banbrytande restaurang som Sushi Sho väljer GROHE och Sensia Arena. Det är en perfect match, säger Christina Holmberg, marknadschef på GROHE Sverige.

Fem fakta om duschtoaletter

• 40 procent av svenskarna har hört talas om duschtoaletter.
• Närmare var femte svensk har testat en duschtoalett.
• Endast 6 procent har testat en duschtoalett i Sverige.
• Duschtoaletten minskar bakteriespridning. Bakterier kan nämligen inte torkas bort med papper, utan måste tvättas bort.
• Duschtoaletten är miljövänligare. Det extra vatten som förbrukas är försumbart jämfört med allt toalettpapper som används i samband med ett besök på en traditionell toalett.

Bild: GROHE