Nyheter

Göteborg startar huvudstadsåret för smart turism

Nästa år är Göteborg ”European Capital of Smart Tourism”. Staden ska bli en förebild för EU-städer i utvecklingen av hållbar och smart turism. Nu har EU-kommissionen besökt Göteborg för ett första planeringsmöte inför 2020.

När Göteborg i oktober utsågs till Europas huvudstad för smart turism så startade arbetet med att planera vad som ska hända under året. EU-kommissionens representant Ilona Lelonek Husting fick på fredagen 6 december en första genomgång av planerna.

– Det som imponerade mest på EU-kommissionen var hur vi lyckats med samverkan mellan besöksnäringen, staden och hur göteborgarna involveras. Nu ska vi titta på vilka aktiviteter som vi själva ska göra 2020 och vad som redan finns inplanerat, säger Helena Lindqvist som är projektledare på Göteborg & Co.

Det blir en plattform för att utveckla Göteborg som destination och samverka ännu tätare med alla intressenter. Men än mer handlar det om att ta en ledarroll inom EU för att utveckla en långsiktigt hållbar turism.

Capital of Smart Tourism är ett initiativ från EU för att höja profilen för Europa som turistmål och att sätta upp en plattform för att dela med sig av de bästa metoderna inom området turism hos europeiska städer. Städer med minst 100 000 invånare kan delta och den som utses till huvudstad ska vara framstående inom fyra kategorier: tillgänglighet, hållbarhet, digitalisering samt kulturarv och kreativitet.

– Det handlar om att få ihop de fyra delarna för att få till riktigt smart turism. Vår förmåga att samarbeta i Göteborg är unik och jag är stolt över att kunna berätta om detta. Men vi ska också lära av andra som är duktiga inom områdena. Då kan vi gå från smart till smartare, säger Katarina Thorstensson som är hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co.

Turismen växer och står för 10 procent av EU-staternas samlade BNP och skapar 27 miljoner jobb. Det är en fragmenterad bransch som består av 2,2 miljoner företag där hela 90 procent är små eller medelstora. Men det finns stor potential att växa ytterligare genom att förbättra upplevelser, skapa nya möjligheter för partnerskap och samarbete och stärka innovation i Europas städer och regioner.

Bild av Pasi Mämmelä från Pixabay