Nyheter

Så väljer bostadssäljarna att betala mäklaren

Hur väljer fastighetsmäklarnas kunder att betala fastighetsmäklaren? Provision på köpeskillingen är fortsatt vanligast, men kombination av fast arvode och provision eller provision med olika procentsatser i vissa intervall av köpeskillingen är relativt vanligt och regionala skillnader förekommer. Det visar en ny undersökning från Mäklarsamfundet.

I en ny undersökning har Mäklarsamfundet, som samlar 84 procent av Sveriges alla fastighetsmäklare, frågat medlemmarna hur bostadssäljarna oftast väljer att betala mäklaren. Undersökningen visar att renodlad provision på köpeskillingen fortsatt är det dominerande sättet för fastighetsmäklaren att få sin ersättning. 51 procent av de svarande fastighetsmäklarna uppgav att det är den arvodesmodell som bostadssäljarna väljer oftast just nu.

Provision med så kallad ”trappa”, med olika procentsatser av provision i vissa intervall av köpeskillingen, är utformad för att skapa motivation och incitament för fastighetsmäklaren att arbeta för högsta möjliga slutpris. Totalt sett är det 21 procent som svarar att det är den arvodesmodell som kunderna väljer oftast.

– Att fastighetsmäklaren får sin ersättning som en procentbaserad provision av köpeskillingen är en tradition med djupa rötter. Med ökad konkurrens, en mer transparent bostadsmarknad och förändrade kundbeteenden växer samtidigt nya betalningsformer fram. Vår undersökning visar att det finns en stor efterfrågan på mer differentierade arvodesmodeller än bara rak provision på köpeskillingen, säger Björn Wellhagen, VD Mäklarsamfundet.

Provision med trappa är ännu vanligare i de regioner där flest bostadsaffärer görs. I Stockholms län svarar 38 procent av fastighetsmäklarna att kunderna oftast väljer det upplägget. Det kan jämföras med andelen för Västerbottens län, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten där sammanlagt endast 11 procent uppger att bostadssäljarna oftast väljer provision med trappa.

– Undersökningen visar att arvodesmodell med trappa är vanligare i de län där flest bostadsaffärer görs och där våra större städer finns. Ett sådant upplägg kan vara ett bra sätt att ge mäklaren rätt incitament, men om detta är kundens val är det viktigt att mäklaren lämnar korrekt information om objektets marknadsvärde innan uppdragsavtalet skrivs på, fortsätter Björn Wellhagen.

Bild: Gerd Altmann