Nyheter

Elgiganten öppnar nya varuhus

172 varuhus blir den här veckan 174. Idag invigs det nya Elgiganten varuhuset i Kungsbacka och på torsdag den 24/10 slår Elgiganten Phonehouse i Bålsta upp dörrarna.

– Det är med stolthet vi nu meddelar att vi blir ännu mer lättillgängliga för våra kunder i Kungsbacka och i Bålsta. Att vi på 25 år gått från en butik till hela 174 stycken känns fantastiskt! Säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Förra året byggdes alla Elgigantens 65 Phonehouse butiker om till det senaste konceptet. Under hösten har Elgiganten växlat upp ytterligare och påbörjat arbetet med att bygga om de större varuhusen till det senast butikskoncptet. Elgiganten i Kungsbacka blir det 6:e varuhuset som får de senaste konceptet som innebär att den digitala och uppkopplad världen integreras med den analoga butiksmiljön. Denna kombinationen möjliggör ett bredare sortiment för butikerna och en mer flexibel kundupplevelse.

– Butikerna som byggts om till vårt senaste koncept har visat en positiv utveckling där kunderna spenderar mer tid i butik i samband med köp. Vi ser också att fler kunder tar hjälp av våra specialister och får kompletta lösningar som går i linje med det smarta hemmet som speglar nuet, säger Niclas Eriksson.

Fysiska butiker viktiga för kunderna

Trots en tydlig digitalisering och en stark tillväxt för e-handeln ser Elgiganten att de fysiska butikerna fyller en väldigt viktig funktion för kunderna.

– Allt eftersom tekniken blir mer avancerad ser vi att möjligheten till installation, service och support blir viktigare för våra kunder. Många har behov av att rådgöra med en säljare innan köp och här har vi en otroligt viktig roll. Kunderna vill också klämma och känna och framför allt se produkterna innan de handlar. Våra fysiska varuhus fyller en viktig funktion där våra kunder får bra service av kompetent personal och snabb tillgång till produkterna, säger Niclas Eriksson.

På bilden: Niclas Eriksson, VD Elgiganten