Nyheter

Svenskarna vill ha hotellkänsla i badrummet

Skandinavisk design förknippas ofta med stilrenhet och minimalism. En stil som tycks falla svenskarna väl i smaken. En ny undersökning från sanitetsleverantören GROHE visar nämligen att badrum med minimalistisk design och hotellkänsla är det som flest önskar sig. Starka färger och mönster väljs dock bort direkt.

Om svensken fick välja sitt drömbadrum skulle det vara minimalistiskt inrett med hotellkänsla. Det uppger 22 procent av svenskarna i en ny riksrepresentativ undersökning från GROHE. Drygt hälften så många, 12 procent, önskar ett badrum i marmor och mässing. Därefter kommer ett naturligt badrum med avskalade trädetaljer. De viktigaste aspekterna oavsett inredningsstil är att inredningen håller hög kvalitet och är rimligt prissatt.

– Minimalism och kvalitet är utmärkande när man tänker på svensk design och det är därför inte oväntat att det är vad svenskarna efterfrågar. Vi ser en stark trend i att allt fler efterfrågar produkter som skapar en hotellkänsla även hemma. Tidigare i år lanserade vi därför GROHE Color Collection. En serie badrumsblandare och duschar som ger frihet att färgkoordinera badrummet i tio olika stilrena finishalternativ. Tillsammans med tillbehör från GROHE Essentials får du en lyxig och komplett hotellkänsla, säger Christina Holmberg, marknadschef på GROHE Sverige.

Grälla färger och mönster är inget för svenskarna
Sverige kallas ofta för landet lagom. Det framgår också när svenskarna ska välja sitt drömbadrum. Endast två procent uppger nämligen att de önskar ett badrum i starka färger och mönster. Kuber och raka linjer eller industriellt med betong går inte heller hem bland svenskarna. Endast tre respektive fyra procent önskar någon av de inredningsstilarna i sitt drömbadrum.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos Norm på uppdrag av GROHE Sverige. Undersökningen genomfördes den 26–28 april 2019 i form av en webbenkät. Sammanlagt har 1 021 personer deltagit i åldrarna 18 år och äldre. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt.

Bild: GROHE