Nyheter

Östberg med örat mot marknaden på avslutande ISH Frankfurt 2019

Efter en intensiv utställningsvecka avslutas idag vatten-, energi- och ventilationsmässan ISH Frankfurt 2019. Globala leverantören av ventilationsprodukter – Östberg – har varit på plats alla fem utställningsdagarna.

– Framförallt för att släppa vår nästa generation av luftbehandlingsaggregat, säger Mats Högberg, global marknadschef, när Stordåhd Kommunikation hälsar på i Avestaföretagets stora hörnmonter i Hall 8.

Östbergs innovativa och globalt spridda ventilationsprodukter utgörs i huvudsak av olika sorters fläktar och luftbehandlingsaggregat.
På ISH Frankfurt 2019 ligger fokus på aggregaten för luftbehandling.

– Vi ser hela den här mässan som en startplattform för marknadsföring av våra nya aggregat, säger Mats Högberg, global marknadschef på Östberg.

”We have listen!”.
Så lyder Avestaföretagets sammanfattande paroll med vilken nästa generations luftbehandlingsaggregat har lanserats under den gångna utställningsveckan i Frankfurt.

– De framtagna aggregaten är baserade på ett par års input från våra installatörer på installationsmarknaden. Vi har förbättrat dem på mellan 30 och 40 punkter.

Det handlar bland annat om att aggregaten nu dikt kan monteras mot andra typer av aggregat och att de gjorts modulära.
– Så att du exempelvis kan ta ut hela rotorpaketet utan att behöva plocka isär hela aggregatet, förklarar Mats Högberg i Östbergs monter på mässan.

Till företagets nyheter på ISH Frankfurt 2019 hör också luftbehandling med displayer och digitala, appbaserade styrsystem.
Att nu också samma typ av skruv används i hela aggregatet betyder att installatörerna på Östbergs globala marknad slipper använda flera olika verktyg för just det.

– Vi har verkligen lyssnat på marknaden för att förbättra det här!

Störst marknad
Tillsammans med Nordbygg är mässan i Frankfurt Östbergs viktigaste plattform för marknadsföring av nyheter.
Frankfurtmässan särskilt med tanke på den tyska marknaden. Där Östbergs fläktar dock inte säljs under eget varumärke, utan via en stor inhemsk distributör.

– Men det här är egentligen vår största marknad, speciellt på fläktsidan.

Östbergs syfte med den gångna veckan på ISH Frankfurt 2019 – med örat mot marknadens uttryckta önskemål och lanseringen av nästa generations produkter – har dock varit att öka luftbehandlingsaggregatens marknadsandel i Tyskland.

– Vi säljer en hel del aggregat i Tyskland och ganska mycket på Irland. Miljöer där det är ett rätt så liknande klimat som i Sverige. Ju längre ner i Europa du kommer, desto lägre ventilationskrav, avslutar Östbergs globale marknadschef Mats Högberg på ISH Frankfurt 2019.

Bilden:
Mats Högberg, global marknadschef, Östberg.
Foto: Thomas Andersson