Nyheter

Högspecialiserad vård vid Örebro Universitetssjukhus nya H-hus

På uppdrag av Region Örebro län byggs nu Universitetssjukhuset i Örebro (USÖ) ut av NCC. Projektet, som påbörjades hösten 2016 och ska stå färdigt senast 2021, omfattar totalt 1 200 nya behandlings- och patientrum på åtta våningsplan.

XERVON har varit med i projektet sedan markarbetena inleddes och levererade då ställningar för gjutformar och trapptorn i byggschakten. Idag finns 30 personer på plats för att resa och flytta fasad- och serviceställningar utvändigt samt i trapphus och i hisschakt. Totalt kommer projektet att omfatta närmare 800 ton, eller ca 20 000 kvm, byggställningar.

– Den riktigt stora utmaningen med nyproduktion i stadsmiljö är givetvis logistiken. Det är trångt att komma fram och många, stora leveranser av allt från stommar till trappor. Totalt räknar man med att ta emot 44 000 leveranser via en och samma ingång – och det är något som ställer enorma krav på tidspassning och effektivitet från alla oss inblandade. Alla leveranser är föraviserade och kommer man inte i tid så får man helt enkelt vänta berättar Anders Widman, XERVONs projektledare.

En annan stor utmaning är att det nya H-huset byggs framför det som idag är akutmottagningen, vilket gör att framkomligheten för ambulanser och andra sjuktransporter aldrig får begränsas. För att minimera problemen med snöansamlingar nedanför fasadställningarna vid infarten till akutmottagningen har XERVONs personal på plats därför tvingats tänka i nya banor – fasadställningar och skyddsplast vinklas ut så att snömassor kan samlas upp i uppvärmda plåtrännor och vattnet ledas bort.

För XERVON är USÖ ytterligare ett stort prestigeprojekt tillsammans med NCC, som även stod för om- och tillbyggnaden av Örebro Konserthus 2014-15.

– De erfarenheter vi tar med oss in i projekt från tidigare, stora uppdrag är jätteviktiga. I omfattande projekt som det här krävs inte bara kapacitet att leverera stora mängder material, vi måste vara strukturerade och disciplinerade men också flexibla och kreativa nog att kunna hantera ändringar längs vägen med samma kvalitets- och säkerhetstänk, säger Anders Widman.

Bild: Sweco