Nyheter

Barrande granar och slask i trapphuset?

Fylls ditt trapphus med barr efter jul? Eller ser du julgranar som kastas ut genomfönster och lämnas vind för våg för andra att ta hand om? Att julen är den tid pååret då vi visar varandra lite extra omtanke är nog de flesta överens om. Men så snart julen städas ut startar bråken kring barrande juldekorationer och slask i trapphusen.

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB tipsar om vad bostadsrättsföreningar kan göra för att undvika bråk kring vinterns vanligaste störningsmoment.

SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB har tidigare berättat om de vanligaste störningsmomenten i svenska bostadsrättsföreningar. Då toppades listan av kvarglömt ludd i torktumlaren och felsorterade sopor. Runt jul och vintertid skiljer sig dock klagomålen åt en aning jämfört med övriga tider på året.

Diskussioner kring stök i soprum och tvättstugor byts ut till frågor om snöröjning, kalla lägenheter, slask i trapphus och inte minst, den barrande julgranen.

– Under vintern handlar många klagomål och felanmälningar till oss på SBC om att det är kallt i lägenheten och att det blir väldigt smutsigt i entréer och trapphus. Under vita vintrar får vi även flera frågor om snöröjning. Det som kan irritera lägenhetsinnehavarna mest runt juletid är när grannarna stökar till i soprummet med julklappspapper samt när julgranar slängs runt fastigheten. Vi hjälper gärna till med extra hämtning av avfall och återvinningsmaterial samt städning av barr i trapphus. De styrelsersom på förhand vet att olägenhet kommer att uppstå kan höra av sig till oss så kan vi sätta in extra insatser, säger Nina Wahlberg, Affärsområdeschef teknisk förvaltning på SBC Sveriges
BostadsrättsCentrum AB.

– För att undvika irritation kring såväl julgranar som andra vinterrelaterade störningsmoment rekommenderar vi styrelsen att informera de boende om vad som faktiskt gäller i respektive fråga. Att upplysa de boende om att se till att alla dörrar till gemensamma utrymmen verkligen stängs så att fastigheten inte kyls ned i onödan, kan faktiskt räcka för att fler ska ta ansvar, fortsätter Nina Wahlberg.

Fungerar inte detta och du stör dig på en specifik granne som återkommande slarvar rekommenderar SBC att du talar med vederbörande. Om detta inte hjälper bör du kontakta styrelsen som får ta problemet och samtalet vidare. Styrelsen har en skyldighet att agera mot störande grannar. Fungerar inte det heller är nästa steg att föreningen skickar en formell rättelseanmaning till grannen.

– För att ha juridisk verkan är det viktigt att en rättelseanmaning utformas korrekt. Vi på SBC ser ofta varningsskrivelser som inte håller måttet för en juridisk process, exempelvis om de är för vagt formulerade. Något som kan bli problematiskt om störningarna eskalerar och varningsskrivelsen är ogiltig. Då måste en ny rättelseanmaning skickas ut, vilket gör att föreningen tappar tid och att de störda grannarna i sin tur kan ha rätt till avgiftsnedsättning för att styrelsen försummat att agera i tid, säger Stefan Lindberg, Affärsområdeschef juridik på SBC Sveriges BostadsrättsCentrum AB.

SBCs tips om hur du undviker olägenheter i vintertid:
1. Julgranar som slängs ut genom balkongdörrar och fönster, barrar i hiss och trapphus samt lämnas
vind för våg för andra att ta hand om: Tipsa de boende om att klippa ner granen i mindre bitar innan
den bärs ut, men även var närmaste uppsamlingsplats för julgranar finns (se kommunens hemsida).
2. Slask i trappuppgången: Införskaffa och ställ ut rejäla skrapmattor, både utanför och innanför
entrédörren. SBC hjälper gärna till att ordna ordentliga avtorkningsmattor.
3. Oro kring snöras från tak och hala gator utanför fastigheten: Säkerställ att ni har tydliga avtal för
snöröjning.
4. Dörrar och fönster till gemensamma utrymmen som står öppna och kyler ner fastigheten och
genererar höga energiräkningar: Installera automatiska dörrstängare samt rondschema där
fastighetsskötaren löpande ser till att allt är stängt. Byt ut gamla tätningslister på fönster och dörrar.
5. Högljudda jul- och nyårsfester och osorterade sopor med burkar och glasflaskor efter dessa kalas:
Se till att föreningen har tydliga ordningsregler som alla har tillgång till. Om störningar och
överträdelser fortsätter bör styrelsen skicka en formell rättelseanmaning till de berörda.
6. Kalla lägenheter: Informera medlemmarna i fastigheten att det kan ta någon dag innan bostadens
värmesystem sätter igång så det gäller att ha lite tålamod. Tipsa även om att lufta elementen genom
luftnippeln som de flesta element är utrustade med.

Foto: Monde Verde