Nyheter

Felaktig Google-recension nära knäcka golvföretag

En fejkad recension på Google förstörde affärerna för golvläggarna på Nockeby Parkett & Entreprenad. I ett halvår var det tyst. Sedan helomvände sökjätten, skriver Byggnadsarbetaren.

Google drar in enorma pengar med den digitala annonsplattformen Google Ads.

Företaget Nockeby Parkett & Entreprenad utanför Bromma i Stockholm är ett av de företag som betalar för att synas tidigt när du googlar. Men förra året fick man en sågning bland recensionerna.

I kommentaren på Google stod bland annat:

”undvik detta skojar-företag!”

– För oss var det väldigt tydligt att det var en fejkrecension, att det var en konkurrent som hade skrivit på Google, säger Andreas Perrone, en av ägarna till Nockeby Parkett & Entreprenad, till Byggnadsarbetaren.

– Det enda vi kunde göra var att skriva en kommentar och svara på recensionen. Men hur trovärdigt är det? Folk är väldigt försiktiga när de väljer företag, fortsätter Andreas.

För att bli av med problemet mejlade han till Google och förklarade situationen. Men han fick inget svar.

Nockeby Parkett skickade därefter in en stämningsansökan mot Google till Tingsrätten. På grund av administrativa problem behövde dock företaget komplettera sin stämning för att den skulle kunna gå till rätten. När Anders tog kontakt med en adviokat, så avrådde han dom för att gå vidare. Risken var att Google skulle gå hela vägen och att byggföretaget skulle stå med stora rättegångskostnader och förmodligen förlora.

Man la ner stämningen. Men helt plötslig, en dag, så var den dåliga recensionen borta, utan kommentar från Google.

– Det tog ungefär ett halvår innan det försvann. De verkar ha väldigt långa handläggningstider, säger Andreas Perrone.