Nyheter

Dags för 100-årsjubileum av Bauhaus nästa år

Till den andra Germany Incoming & Brand Summit den 25-26 oktober 2018 välkomnade Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) fler än 100 fackjournalister, influencers och experter från 20 länder, däribland Sverige.

Via interaktiva format fick deltagarna veta mer om hur man ur ett internationellt perspektiv upplever Tysklands Eventets huvudtema var 100-årsjubileet av grundandet av Bauhaus i Weimar 1919, vilket DZT har tillägnat en världsomspännande kampanj. Kongressen utfördes i samarbete med Thüringer Tourismus GmbH.

I GfK Anholt Nation Brands Index 2018 ligger Tyskland återigen på plats 1 jämfört med marknadsvärdet för 50 andra nationer. Vadim Volos, Senior Vice President and Global Director of Anholt-GfK Nation and City Brands Research Program, New York, analyserade i sitt inledningstal detaljer från den senaste GfK Nation Brands Index och betydelsen av kulturturism för Tyskland.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarade vid eventets avslutning:

– Kultur är en essentiell beståndsdel av vårt varumärke. Med vår världsomspännande marknadsföringskampanj ‘100 years of Bauhaus #CelebratingBauhaus’ använder vi Bauhausarvets strålglans för att ytterligare förstärka Tysklands position som kulturresemål. Experternas presentationer och de interaktiva dialogformaten med kongressdeltagarna har gett värdefulla impulser till vår kulturturistiska marknadsföringsstrategi för reselandet Tyskland. Jag vill passa på att rikta ett hjärtligt tack till alla deltagare och framför allt även till vår professionella samarbetspartner, Thüringer Tourismus GmbH.

Andra programpunkter som diskuterades av bland annat professor Dr. Winfried Speitkamp, ordförande för Bauhaus-universitetet i Weimar, professor.

Dr. Wolfgang Holler, generaldirektör för Museen Klassik Stiftung Weimar, samt Bauhaus-experter från Israel och Argentina, var det nationella och internationella mottagandet av Bauhausarvet.

En av kongressformatets viktiga beståndsdelar var interaktiva element som exempelvis en ‘Engagement Space’ där deltagarna aktivt kunde befatta sig med kulturreselandet Tyskland.

På bilen:
Haus Auerbach i Jena, Thüringen. Huset ritades 1924 av Bauhausgrundaren Walter Gropius.
Foto: Jena Kultur/Frank Müller