Nyheter

GROHE och Dansani ingår samarbete

GROHE och Dansani ingår ett samarbete på den nordiska marknaden. Därigenom blir det ännu lättare för kunderna att hitta skräddarsydda lösningar för badrummet.

Tyska GROHE och danska Dansani är en bra match, eftersom deras produkter kompletterar varandra naturligt – Dansani med sina danskdesignade badrumsmöbler och GROHE med sin flora av armaturer, duschar och badrumsporslin. I Norra Europa, där den nordiska designkulturen med fokus på det enkla och funktionella dominerar, matchar många redan de två företagens produkter. Det drar nu GROHE och Dansani nytta av, när de ingår ett strategiskt samarbete.

Samarbetet har som huvudsyfte att erbjuda kompletta lösningar. Bland annat kommer man att kunna hitta de två varumärkena sida vid sida på bostads- och badrumsmässor, i kataloger och showrooms.

– De nordiska länderna skiljer sig åt på flera sätt, därför är det viktigt för oss att inte cementera en samarbetsform över hela marknaden, utan att i stället gemensamt hitta unika lösningar i enskilda länder, säger Peter Juul, General Manager, GROHE Nordic & Baltic.

Därmed är det upp till de två verksamheternas chefer i de enskilda länderna att ta fram lösningar som är skräddarsydda för vart och ett av länderna.

– Vårt mål är att göra det lättare för kunden att hitta en lösning som möter önskemål och behov, samtidigt som vi bevarar kundernas frihet att välja andra vägar. Vi ska helt enkelt använda varandras styrkor utan att låsa fast varandra, säger Carsten Friis, administrativ direktör, Dansani.

Att hitta en fri samarbetsform har varit avgörande för båda verksamheterna.

– Vi har olika affärs- och distributionsmodeller och det har varit viktigt för oss att säkra att vi var för sig bevarar den modell som fungerar för oss och våra kunder, förklarar Carsten Friis, Dansani.

– Vår affärsmodell har gett ett starkt samarbete med grossister och installatörer i Norden. Det ska vi bygga vidare på. Vi tror att den ökade efterfrågan på våra produkter, som vi ser att samarbetet med Dansani kommer att ge, gör det ännu lättare för konsumenterna att välja kombinationer som matchar deras badrum perfekt, understryker Peter Juul, GROHE.