Nyheter

Veidekke bygger om med kundresan i fokus

Veidekke Bostad har byggt bostadsrätter i Sverige sedan milleniumskiftet, och nu har deras senaste projekt lanserats – en uppdaterad sajt, luftigare identitet och ett skräddarsytt API där både användarupplevelsen och kundresan bestämt riktning för innehållet. 

Att köpa bostad är en stor process som ställer särskilda krav på kommunikationen. Veidekkes Bostads nya sajt är framtagen av digitalbyrån Fröjd och tar fasta på de behov och känslor som kan uppstå i samband med köp av en nyproducerad bostadsrätt.

– Vi ville skapa en sajt som är hjälpsam och funktionell för personer som vill byta boende. Vi startade projektet med ett stort insiktsarbete om den totala kundresan, för att få insikt i vilka behov en webbplats behöver tillgodose för lyckas med just det. Tydlighet och tillgänglighet är nyckeln, menar Niklas Jakobsen, projektledare på Fröjd.

Den nya sajten fungerar även som ett verktyg för företagets kundtjänst, där man hoppas på att kunna bemöta de frågor som kan dyka upp längst vägen. Ett skräddarsytt API underlättar arbetet för redaktörer, då information enkelt kan synkas mellan sajt och det existerande affärssystemet.

– Med den nya webbplatsen lägger vi en grund för en fortsatt tydligt kundfokuserad digital utveckling som rymmer många spännande kommande steg. Detta är bara början, säger Malin Hart Randes, Marknads och försäljningschef Veidekke Bostad.

Sajten är byggd i det flexibla ramverket Wagtail/Django, och Veidekke Bostad lämnar därmed WordPress bakom sig. En del av projektet vigdes åt att utveckla ett stresståligt API som indexerar data från det existerande affärssystemet och exponerar det vidare mot andra system.