Nyheter

Kirunas unika flytt har påbörjats då stadshuset nu står på plats i nya centrum

Kirunas flyttning är utan tvekan unik även i ett globalt perspektiv. Och genom färdigställandet av det nya stadshuset har planera övergått i praktisk verklighet. Nästa steg är ett kulturhus, berättar Göran Cars, projektkoordinator tillika professor vid KTH.

– När vi i Kiruna flyttar staden till en ny plats är det utan tvekan unikt, inte minst när det gäller motivet. Gruvnäringen är grunden för Kirunas existens och framtid.  

Visst har städer i Sverige flyttats tidigare. Oftast som resultat av krig och naturkatastrofer. Kalmar i östra Småland flyttades till Kvarnholmen i slutet av 1600-talet på grund att fientliga arméer (i synnerhet den danska) kunde använda hus och byggnader som skydd vid de närmast konstanta belägringarna av slottet. Den gamla stadskyrkan sprängdes 1678 och det nya Kalmar flyttades och placerades bakom en skyddande stadsmur och ingen mindre än Nicodemus Tessin fick utforma den nya domkyrkan.

Stort mediaintresse

Flytten av Kiruna är emellertid fullständigt unik i modern tid, och uppmärksammad internationellt och mediaintresset är stort. Länge tvistades i kommunen om i vilken riktning staden skulle flyttas. När platsen för nya centrum väl var bestämd, har nyckelordet varit noggrann planering och en kontinuerlig dialog med kirunaborna. Jag ber Göran Cars berätta lite om vision och mål.

– Det är förstås en vision med många bottnar; det handlar om att skapa den attraktiva staden, den hållbara staden och med höga ambitioner när det gäller exempelvis social integration. Och allt detta måste förstås ges ett praktiskt innehåll.

Samtidigt är det ofrånkomligt att den gamla stadskärnan successivt tappar sitt värde. Det sker en ekonomisk utarmning i ett område där inga investeringar görs längre. Därför är det förstås viktigt att försöka snabba på processen och göra ”mellantiden” så kort som möjligt.

Återvunnen energi

Höga ambitioner för energisnåla processer och byggnader, är ett exempel på ambitionerna när det gäller teknisk och klimatmässig hållbarhet. Här har ett avtal slutits med det statliga gruvbolaget LKAB, om att använda gruvdriftens överskottsenergi för att värma upp nya Kiruna. Liksom tankar på att uppföra hus med bärande träkonstruktioner. Peab har uppfört nya, runda stadshuset, och med dess färdigställande är nya centrumbygget startat.

Mycket av det som uppförs kommer att vara helt nya byggnader. Vissa av husen och byggnaderna går att flytta, men långt ifrån alla.  Symbolbyggnaderna är bland annat Kiruna Kyrka, grundaren Hjalmar Lundbohms gård och inte minst det kända stadshuset.

Klocktornet följer med

Det unika befintliga stadshuset med sitt kvadratiska atrium, där TV-bilderna från gruvstrejken i början av 1970-talet satte Kiruna på den ”politiska” kartan, är en av de kulturellt och symboliskt viktiga byggnaderna för kirunaborna. Efter noggranna undersökningar visade sig denna byggnad svår att flytta, vilket medför att den kommer att rivas.

Emellertid kommer klocktornet att följa med och placeras i anslutning till det nya stadshuset. Väl synlig och ett landmärke som invånarna i Kiruna kan känna igen.  På samma sätt hanteras gamla Brandstationen, där tornen kommer att flyttas med. Sammantaget räknar Göran med att 23 större byggnader kommer att flyttas, mer eller mindre intakta.

Närhet mellan stadens attraktioner

Det har också varit viktigt att bygga den nya staden kompakt, med bekväma, mindre promenadavstånd mellan de viktigare byggnaderna och platserna. Bilen ska inte behövas i samma utsträckning som tidigare. Även den attraktiva utemiljön med stadsparker och torg integreras på det smartaste sätt som går utifrån kirunabornas intressen. Kultur och miljö är utan tvekan två nyckelbegrepp.  Redan i dag finns en unik konstsamling i Stadshuset som kommer att finna en ny plats. Efter stadshusets färdigställande uppförs ett kulturhus och ett resecentrum.

Men det är också så att ”flyttstarten” inte varit problemfri. Vid årsskiftet 2016-17 stod aktiviteterna i staden i princip stilla. Detta beroende på det enkla faktum att Kiruna självfallet är en del av bygg- och bostadssektorn i Sverige. Om det är mer attraktivt ur ett ekonomiskt perspektiv att bygga någon annan stans, så gör förstås byggbolagen precis just detta. För att råda bot på detta, berättar Göran Cars, så har företagen erbjudits mer långtgående kontrakteringar än normalt. Detta innebär att de erbjuds att bygga en serie av projekt, vilket också möjliggjort att fler mindre byggföretag visat intresse.

 – Och cyniskt nog innebär den nu pågående avmattningen för byggandet i Sverige en ökning av attraktiviteten att bygga i Kiruna. Genom vårt målmedvetna arbete med mer långtgående kontrakt så kan byggföretagen jobba mer långsiktigt. Vi har i kontinuerliga personliga möten med Kirunaborna stakat ut vår ”flyttplan”, men också gemensamt formulerat mål och visioner. Vårt moderniseringsarbete handlar om omsorg om alla som bor och verkar i Kiruna, idag och i framtiden, avslutar Göran Cars.