Nyheter

EasyFairs i storsatsning på helt ny mässanläggning

Det personliga mötet blir allt viktigare i den digitala samtiden. Därför stärks mässformatets inflytande för viktiga affärsrelationer och nätverkande. Den 1 januari 2019 slår Åbymässan upp portarna i Mölndal strax utanför Göteborg.

Med sina nya 15 000 kvadratmeter mässa, 20 000 kvadratmeter utomhusyta och 2000 parkeringsplatser stärks den affärsledande aktören EasyFairs position ytterligare och man räknar med att öka omsättningen totalt med närmare 50% under de kommande åren.

Easyfairs Nordic har sedan tidigare två mässanläggningar i Sverige: Kistamässan och Malmömässan. Nybygget Åbymässan blir ett nettotillskott, inte bara i koncernens portfölj, utan för Göteborg och Sverige som helhet:

– Att det byggs en helt ny mässanläggning i Sverige är snudd på unikt, berättar Peter Wanderydz, CEO för Easyfairs Nordic. Det är första gången på 45 år som en svensk stad får ett helt nytt nettotillskott vad gäller en ny mässanläggning; tidigare mässanläggningar som har byggts på senare år har ersatt någon annan. Kistamässan ersatte Sollentunamässan, Malmömässan ersatte den gamla mässanläggningen där. Intresset för den nya anläggningen har redan väckt stort intresse.

Mässbranschen ökar kraftigt. Enligt UFI Global Exhibitions undersökning i januari 2018 förutspår en majoritet av branschens ledande aktörer i Europa en ökad omsättning inför 2018, jämfört med mindre än varannan när samma fråga ställdes 2008. Och den svenska mässbranschen är inget undantag. – Det förväntas en kraftig uppgång för mässmediet i Sverige under 2018, bekräftar Mikael Jansson, VD för Fairlink som är Nordens största analysföretag för mässbranschen.

I sin uppmärksammade bok ”Contagious, why things catch on” konstaterar Jonah Berger, professor på The Wharton School vid University of Pennsylvania att hela 94 % av ryktesspridning, så kallad ”word-of-mouth” kopplat till varumärken sker i den fysiska världen mellan människor och endast 6 % sker digitalt. Easy Fairs Nordic bekräftar det stora intresset för det fysiska mötet:

– I 15 år har vi, genom vårt förhållningssätt till det fysiska mötet, växt oss till en av branschens starkaste aktörer. Medan trendspanare år efter år spått att mötet är överflödigt, säger våra kunder precis tvärtom. Alla efterfrågar mötesplatser, möjlighet att nätverka, enkla sätt att träffas och matchmaka, säger Peter Wanderydz.

Mässanläggningen står klar i slutet av året med 15 000 kvadratmeter inomhus och tillgång till en yta om 20 000 kvadratmeter utomhus. I och med Åbymässan har EasyFairs Nordic mässanläggningar i Sveriges tre största städer, med de två mässanläggningar Kistamässan och Malmömässan. Easyfairs Nordic är en del av belgiska Easyfairs Group med verksamhet i 17 länder.